زیبایی فضای داخلی و خارجی ساختمان بسیار به مدل، شکل، اندازه و عملکرد ساختار پنجره‌ها وابسته است و این مورد نقش مهمی در انتخاب بهترین پنجره برای نمای ساختمان دارد.

امروزه، به دلیل تنوع فراوان در پنجره های تولیدی، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب در دسترس قرار گرفته است. این تنوع، اگرچه امکان انتخاب را فراهم کرده، ممکن است در برخی موارد گیج‌کننده باشد و تصمیم‌گیری را دشوار سازد.

در ادامه این مطلب، به معرفی انواع مختلف پنجره‌ها و خصوصیات هرکدام پرداخته‌ایم تا انتخاب بهترین پنجره برای نمای ساختمان شما آسان تر شود.

بهترین پنجره برای نمای ساختمان چوبی است؟

پنجره های چوبی و نمای کلاسیک ساختمان

بیایید پیش از پرداختن به پنجره هایی چون آلومینیوم ترمال بریک و یو پی وی سی، از قدیمی ترین پنجره ها شروع کنیم؛ زمانی پنجره های چوبی بهترین پنجره برای نمای ساختمان به حساب می آمدند.

امروزه نیز استفاده از پنجره‌های چوبی محبوب است. از زمان تولید اولین پنجره‌ها تا کنون، فرآیند فرآوری و استفاده از چوب همیشه در حال توسعه بوده است.

این پنجره‌ها با قابلیت ساخت به صورت دوجداره، مقاومیت در برابر نور آفتاب، امکان شست‌وشو، جلوگیری از اتلاف انرژی، و نصب و تعویض آسان از ویژگی‌های برجسته خود برخوردارند و لازمه بهره مندی از این مزایا انتخاب بهترین پروفیل چوبی است که البته قیمت بالایی نیز به همراه دارد.

پنجره های ارسی برای نمای ساختمان های سنتی

یکی از نمونه‌های قدیمی‌ترین پنجره‌ها در ساختمان‌ها، پنجره‌های ارسی محسوب می‌شوند. این نوع پنجره‌ها به شکل تک لنگه و در داخل چارچوب قرار می‌گیرند. پنجره‌های ارسی قابل باز و بسته شدن به صورت افقی یا عمودی هستند و از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده‌اند.

سطح مشبک این پنجره‌ها به جریان نور عالی کمک می‌کند. این پنجره‌ها با تنوع رنگ و نقش‌ها، چشم‌انداز جذابی را به ارمغان می‌آورند. ارسی ها نیز در زمان قدیم بهترین پنجره برای نمای ساختمان به حساب می آمدند.

مزایا و معایب پنجره های آهنی

آیا پنجره های آهنی گزینه مناسبی برای نمای ساختمان هستند؟

پنجره‌های فلزی به طور معمول به دو گروه تقسیم می‌شوند: پنجره‌های با پروفیل‌های آهنی و پنجره‌های با پروفیل‌های آلومینیومی. پروفیل‌های آهنی، به دلیل ضریب انتقال حرارت بالا و مصرف انرژی زیاد، در طول زمان از کارایی و کیفیت خود کاسته و متأسفانه از این لحاظ بهترین عملکرد را ارائه نمی‌دهند.

ضریب انتقال حرارت در پنجره‌های آهنی با شیشه تک جداره تقریباً بین ۵٫۸ و ۶٫۹ (W/m2.K) قرار دارد. این نوع پنجره‌ها به عنوان عایق گرمای خوبی شناخته نمی‌شوند و باعث هدر رفت انرژی می‌گردند.

پنجره های ترمال بریک و نمای ساختمان

فلز آلومینیوم به عنوان یک رسانای خوب حرارت شناخته می‌شود و پنجره‌های با پروفیل آلومینیومی دارای ضریب انتقال حرارت و اتلاف انرژی بالایی در داخل ساختمان هستند.

به منظور حل مسئله اتلاف انرژی، تولیدکنندگان درها و پنجره‌های عایق حرارتی ارائه داده‌اند که به عنوان یک سد عایق بین داخل و خارج از قاب پنجره نصب می‌شود. این سد عایق با نام ترمال بریک شناخته می شود. پنجره ترمال بریک دارای رزین غیرفلزی یا ماده پلاستیکی گرمابند است که در قاب آلومینیومی پنجره نصب می‌شود.

این اقدام از نظر فیزیکی بخش داخلی پنجره را از بخش خارجی جدا می‌کند. ضریب انتقال حرارت در پنجره ترمال بریک با شیشه دوجداره، بین دو مقدار ۱٫۲ و ۲٫۹ (W/m2.K) قرار دارد. این پنجره ها به شرط آنادایز خوب می توانند بهترین پنجره برای نمای ساختمان باشند.

کارکرد پنجره های ترمال بریک

بهترین پنجره برای نمای ساختمان؛ پنجره UPVC

پنجره‌های یو پی وی سی، نسبت به پنجره‌های آلومینیومی، با مزایای بیشتری همراه هستند. ماده PVC که در تولید این پنجره‌ها به کار می‌رود، از قابلیت بازیافت برخوردار است و فرآیند تولید آن تنها یک درصد از آلودگی کل ناشی از مصرف گاز و نفت را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین، مصرف انرژی برای تولید پنجره یو پی وی سی، سه برابر کمتر از انرژی مصرف شده برای تولید پنجره‌های آلومینیوم است. پروفیل‌های پنجره‌های یو پی وی سی در برابر پوسیدگی، خوردگی، و جذب گرد و غبار مقاومت دارند، که این ویژگی باعث سهولت در نگهداری و افزایش طول عمر این پنجره‌ها می‌شود.

در واقع، این نوع پنجره از متریالی جدید برخوردار است که به ساخت پنجره‌ها استفاده می‌شود و همچنین با ارزش‌های زیست‌محیطی همخوانی دارد. بنابراین پنجره UPVC را در کنار ترمال بریک می تواند بهترین پنجره برای نمای ساختمان به حساب آورد.

بیشتر بدانید: انواع پنجره دوجداره به لحاظ جنس پروفیل

نکته پایانی

در این مطلب به بهترین پنجره برای نمای ساختمان پرداختیم؛ با توجه به ویژگی پنجره‌های یو پی وی سی و ثبات پروفیل آن ها، آن ها را می توان در کنار نوع ترمال بریک آلومینیوم به عنوان بهترین پنجره ها به حساب آورد.

شما می توانید برای خرید بهترین پنجره های دوجداره به وبسایت مانا پنجره مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top