تعویض یا تعمیر اسپانیولت پنجره دوجداره از جمله تعمیرات حیاتی و حساس است به شمار می رود؛ بنابراین و به منظور انجام صحیح روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره باید این کار را به نصاب ها و افراد متخصص بسپارید.

در این متن به اهمیت اسپانیولت و موقعیت آن در پنجره دوجداره پرداخته ایم و پس از آن وظیفه اسپانیولت و عواملی که به تخریب و کاهش کارایی آن منجر می‌شوند را می شناسیم و در نهایت روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره مورد بررسی قرار می گیرد.

اسپانیولت پنجره چیست؟

پیش از پرداختن به روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره بهتر است ببینیم که این قطعه چه نقشی ایفا می کند. در بخش بازشوی پنجره دوجداره، یک یراق سرتاسری قفل از بالا تا پایین، دربرگیرنده بازشو است. این قسمت در اصطلاح فنی به نام اسپانیولت شناخته می‌شود.

به طور کلی اسپانیولت عبارت است از قفل، دستگیره، زاماک، توپی، و هر قطعه‌ای که در باز و بسته‌شدن و سیستم حرکتی پنجره‌های دوجداره یوپی‌وی‌سی شامل می‌شود و می توان آن را از جمله یراق آلات پنجره دوجداره نیز در نظر گرفت.

در تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره، اسپانیولت بخشی است که در صورت هرگونه خرابی، نیاز به بررسی دقیق دارد، زیرا کارایی و عملکرد پنجره به این قطعه وابسته است.

روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره چگونه است؟

روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره

اسپانیولت پنجره‌ها به چندین دسته تقسیم می‌شوند، که اغلب شامل انواعی همچون اسپانیولت پنجره‌های کشویی، لولایی، فولکس‌واگنی و… است؛ بنابراین روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره برای مدل های مختلف، متفاوت خواهد بود.

در گذشته، پنجره‌ها دارای دوسری یراق بودند و با آکس‌های (Grid) مختلف به بازار عرضه می‌شدند. این یراق‌ها بر اساس پروفیل مصرفی به آکس ۹ و آکس ۱۳ تقسیم می‌شدند. در حال حاضر و در ایران، با توجه به تغییرات آکس ۱۳، این آکس بیشترین رواج را پیدا کرده و بیشترین کاربرد را دارد.

عوامل خرابی اسپانیولت پنجره‌های دوجداره

خرابی اسپانیولت نه تنها به جنس و نحوه استفاده محدود نمی‌شود، بلکه از نظر منطقی نیز عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد مشکلات در این بخش مؤثر باشند.

به‌عنوان مثال، عدم رگلاژ صحیح پنجره دوجداره یوپی‌وی‌سی، به‌ویژه در شیشه دوجداره، باعث بار اضافی در زاماک شده و ممکن است نگه‌داری توپی را مختل کرده و منجر به شکستگی گردد.

یکی از علت‌های خراب‌شدن اسپانیولت، نصب نادرست این یراق است که در بسیاری از موارد، در مدت زمان کوتاهی باعث از کارافتادگی شده و هزینه تعویض اسپانیولت پنجره دوجداره را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، نصب نادرست و استفاده از لولا و یراق‌آلات غیراستاندارد و نامرغوب در پنجره‌های دوجداره در کنار عدم به کارگیری روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره به صورت صحیح نیز ممکن است منجر به استهلاک اسپانیولت پنجره شود.

تشخیص خرابی اسپانیولت پنجره‌های دوجداره

تشخیص خرابی اسپانیولت پنجره‌های دوجداره

مهمترین کار در روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره، تشخیص درست خرابی آن است. برای تشخیص خرابی و استهلاک اسپانیولت پنجره‌های دوجداره، می‌توانید دستگیره را به سمت بالا بچرخانید.

اگر سیستم قفل به‌طور صحیح عمل کرد و هیچ درزی در بین قسمت بازشو و فریم ایجاد نشد، و در زمان باز و بستن و چرخاندن دستگیره هیچ‌گونه درگیری یا سفت بازشدن حس نشد، این نشانگر سالم بودن اسپانیولت است.

راه‌های دیگر نیز برای تشخیص وجود دارد؛ مانند چک کردن قفل شدن و باز نشدن، اطمینان از عدم نرفتن توپی‌ها در زاماک، و بررسی موارد فنی دیگر.

رگولاژ پنجره دوجداره

تأثیر رگلاژ بر ماندگاری اسپانیولت پنجره‌های دوجداره

رگلاژ نقش مهمی در ماندگاری و کارکرد صحیح اسپانیولت پنجره‌های دوجداره ایفا می‌کند. این سیستم باعث حل تداخلاتی در بین اجزا و قطعات پنجره می‌شود، اجازه می‌دهد تا پنجره به‌طور صحیح و بدون مشکلات کار کند.

عدم انجام رگلاژ به صورت دوره‌ای یکی از عواملی است که ممکن است به خرابی اسپانیولت پنجره‌ها منجر شود، با این‌که این مسئله می‌تواند هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

توصیه ما این است که برای جلوگیری از نیاز به دانستن روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره، به‌طور دوره‌ای از خدمات رگلاژ استفاده کنید، زیرا این اقدام به جلوگیری از خرابی اجزا و لوازم مرتبط کمک می‌کند.

با اقدام به تعمیر و نگهداری سریع، از هزینه هایی اضافی چون تعمیر قفل و دستگیره، باز نشدن قفل پنجره، تعویض لولای شکسته، تعویض شیشه شکسته، رفع افتادگی پنجره، و درزگیری پنجره جلوگیری خواهید کرد.

نکته پایانی

در این مطلب به روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره پرداخته شد؛ جهت اطمینان از کیفیت، این نکته را نیز باید در نظر داشهت باشید که بهترین جنس‌های اسپانیولت موجود در بازار ساخت کشورهای المان و ترکیه هستند که از آلیاژهای مستحکم تشکیل شده‌اند.

شما می توانید برای خرید بهترین در و پنجره دوجداره آلومینیومی و یو پی وی سی به وبسایت مانا پنجره سر بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top