انتخاب مدل پنجره دوجداره یکی از دغدغه های افرادی است که قصد خریداری این نوع از پنجره ها را دارند. پنجره‌ دوجداره امروزه در طراحی ساختمان‌ها بسیار پرکاربردند.

اما تنها مزیت این پنجره ها عملکرد با کیفیت آن‌ها در برابر اتلاف انرژی نیست. پنجره upvc علاوه بر کیفیت و کارایی بالا، همچنین می‌توانند عامل بسیار مهمی در زیبایی خانه‌ شما به شمار بیایند.
جایگاه و کاربرد پنجره نه فقط برای ساختمان، بلکه از لحاظ فرهنگی هم دارای اهمیت است. تا جایی که در طول تاریخ اقوام و تمدن‌های مختلف، پنجره خانه‌ها و ساختمان‌های خود را طوری ساخته و اجرا می‌کردند که تا حدودی بازتاب‌ دهنده سلیقه و باور عمومی‌شان باشد. امروز برای انتخاب مدل پنجره خانه‌‌های مسکونی، تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

پنجره ترمال بریک آلومینیومی کشویی
انتخاب مدل پنجره دوجداره با توجه به نوع معماری ساختمان

هر طراح یا صاحب ملکی می‌تواند برای خانه‌ای که در حال ساخت یا بازسازی است پنجره مدرن یا کلاسیک انتخاب کند. البته این روزها هر سبک پنجره‌ ای که بپسندید با متریال و مواد مدرن و باکیفیت ساخته می‌شوند و تفاوت عمده آن‌ ها فقط در نما و ظاهرشان است.

البته موارد کاربرد و طول عمر متریال گوناگون یا طراحی‌های خاص ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد.

 

بیشتر بدانید: طراحی پنجره دوجداره

 

 هنگام انتخاب مدل پنجره دوجداره مناسب خانه خود به شرایط آب‌ و هوایی، میزان و جهت تابش آفتاب، جهت و شدت وزش باد و … هم توجه کنید.

 

نکات قابل توجه هنگام انتخاب مدل پنجره دوجداره

انتخاب مدل پنجره دوجداره
انتخاب مدل پنجره دوجداره با توجه به نیاز های ما در ارتباط باپنجر دوجداره

همان‌طور که گفته شد در معماری ملل مختلف و طی هر دوره تاریخی، پنجره یکی از مهم‌ترین عوامل برای شکل دادن به ظاهر بناهای مسکونی و ابراز ویژگی‌های معماری آن بوده است. اگر پنجره از خصوصیات محیطی و فرهنگی شهر یا محلی که خانه در آن ساخته می‌شود برخوردار باشد، به خوبی هویت و اصالت معماری خود را آشکار می‌کند.

اما در جهان امروز این تفاوت‌ها از بین رفته یا کم‌ رنگ شده است. در حقیقت پنجره‌های یک ساختمان بیشتر نمایان‌گر سلیقه، فرهنگ و حتی باورهای طراح یا صاحب آن است و کمتر وابسته به عوامل پیرامونی دیگر است.

البته توصیه می‌شود هنگام انتخاب پنجره خانه به شرایط آب‌ و هوایی، میزان و جهت تابش آفتاب، جهت و شدت وزش باد و … هم توجه کنید. در ادامه شما را با ایده ‌هایی برای پنجره خانه و انواع سبک‌ها و جنس‌های مختلفی که این روزها در بازار وجود دارد آشنا می‌کنیم.

بیشتر بدانید: تعویض پنجره قدیمی با پنجره upvc

تعویض پنجره قدیمی با پنجره upvc

انتخاب مدل پنجره دوجداره: بلند و قدی

انتخاب مدل پنجره دوجداره
انتخاب مدل پنجره دوجداره با توجه به الزامات فنی شهرداری و آتش نشانی

این پنجره‌ها بی‌شک هر فضایی را دل‌ باز و روشن می‌کنند. پنجره‌های قدی ابتدایی‌ترین وظایف پنجره را به بهترین شکل انجام می‌دهند:

  • ایجاد گستره دید وسیع به محیط خارج از خانه
  • اجازه ورود نور طبیعی به فضای داخلی
  • امکان گردش و تهویه هوا به شکل مناسب

اگر برای خانه خود به دنبال مدل پنجره مدرن هستید، از پنجره‌های بلند و قدی غافل نشوید. ابن پنجره‌ها به قدری در زیبایی بصری اتاق تاثیر می‌گذارند که نیاز به عامل تزئینی جداگانه‌ای ندارند. پرده‌ای که برای این پنجره‌ها استفاده می‌شود معمولا تک‌رنگ و ساده است.

باید توجه داشته باشید زیبایی و جلوه پنجره قدی زمانی به چشم می‌آید که جلوی آن‌ها با مبلمان و وسایل دیگر گرفته نشود. به همین دلیل چنین پنجره‌هایی بیشتر مناسب فضاهای بزرگی هستند که امکان خالی گذاشتن جلوی پنجره در آن‌ها میسر است؛ در غیر این صورت بیشتر آشفتگی و خفقان بصری ایجاد شده و جلوه پنجره از بین می‌رود.

البته انتخاب این مدل پنجره برای خانه‌های مسکونی و حتی ساختمان‌های اداری همیشه گزینه مناسبی نیست. اگر ساختمان در منطقه‌ای قرار دارد که از تابش مستقیم و گرم آفتاب برخوردار است، یا باید از پنجره‌های کوچکتر استفاده کرد یا برای پنجره‌های قدی سایبان و آفتاب‌گیر تعبیه کرد.

پنجره‌های قدی دید شما را نسبت به فضای بیرون باز می‌گذارند. این موضوع زمانی که ساختمان چشم‌انداز زیبایی داشته باشد بسیار عالی است. اما اگر دید ساختمان به فضای بسته، محدود و نازیبا باشد احتمالا آزاردهنده می‌شود.

پنجره‌های قدی نیاز ساکنین را به نور مصنوعی و لامپ‌های الکترونیکی کمتر می‌کنند، زیرا در طول روز تقریبا تمام زوایای فضای داخلی با نور طبیعی روشن می‌شود. اما اتلاف حرارتی این پنجره‌ها بالاست. البته این مشکل با استفاده از پروفیل‌های استاندارد و شیشه دوجداره تا حد زیادی قابل کنترل است.

در هر حال اگر تصمیم می‌گیرید برای یک یا چند اتاق خانه خود از این پنجره‌ها استفاده کنید، باید بدانید هزینه نصب و اجرای آن‌ها بالاتر است؛ البته تمیز کردن‌شان هم انرژی و زمان بیشتری می‌طلبد.

 

انتخاب مدل پنجره دوجداره: با شیشه‌های رنگی

انتخاب مدل پنجره دوجداره
انتخاب مدل پنجره دوجداره با توجه به نوع و رنگ شیشه های دوجداره

این مدل پنجره با سال‌های کودکی بسیاری از ما گره خورده است. استفاده از پنجره با شیشه‌های رنگی در معماری ایران سابقه طولانی دارد، اما چندین سال است که جز برای فضاهای داخلی و دیوارهای جدا کننده از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

این پنجره‌ها طیف‌های مختلف رنگی را وارد فضای داخلی می‌کنند. نور و رنگ دو عامل شادی‌ بخش و نشاط‌ انگیز هستند که خصوصا در زندگی شهری و ماشینی امروزی می‌توانند تا حدودی آرامش خاطر ایجاد کنند.

پنجره‌هایی که شیشه رنگی دارند به ایجاد و حفظ زیبایی شهری هم کمک می‌کنند. امروزه کافه‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها و فروشگاه‌هایی را می‌بینیم که برای پنجره‌ها از شیشه رنگی استفاده کرده‌ و با چند گلدان طبیعی کوچک، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. خوب است استفاده از چنین پنجره‌هایی دوباره جایگاه خود را در فضاهای مسکونی پیدا کنند.

از آن‌جا که معماری ایرانی از بیهودگی پرهیز می‌کند، شیشه‌های رنگی به غیر از زیبایی به عنوان فیلتری در برابر اشعه تند و تیز آفتاب هم عمل می‌کرده است. به همین دلیل اغلب خانه‌هایی که در آن‌ها از شیشه رنگی استفاده می‌شده، در مناطق مرکزی و گرم ایران قرار داشته‌اند.

شاید تنها ایرادی که به این پنجره‌ها وارد است این باشد که اگر زمانی به نور طبیعی و غیر رنگی نیاز باشد، باید پنجره را کامل باز کرد. از طرف دیگر این شیشه‌ها در مجاورت قاب‌های چوبی جلوه بهتری دارند که همین امر هزینه اجرا و نگهداری از آن‌ها را بالا می‌برد.

به عنوان آخرین نکته پیشنهاد می‌کنیم اگر این مدل پنجره را برای خانه خود می‌پسندید، طرح و رنگ آن‌ها را با توجه به فضای اتاق انتخاب کنید. به طور مثال بهتر است شیشه پنجره اتاق خواب بیشتر رنگ‌های آبی، سبز و زرد در خود داشته باشد.

 

انتخاب مدل پنجره دوجداره: با اشکال هندسی مختلف

انتخاب مدل پنجره دوجداره
انتخاب مدل پنجره دوجداره در انواع اشکال هندسی مطابق با نوع کاربری ساختمان

معمولا عادت داریم پنجره‌ها را به صورت مربع یا مستطیل ببینیم. این امر به قدری جا افتاده است که کمتر کسی برای مدل پنجره خانه ‌های مسکونی به پنجره‌های گرد یا حتی شش‌ ضلعی فکر می‌کند.

پنجره‌هایی با قاب‌های مثلثی یا چند ضلعی پنجره مدرن محسوب شده و حال‌ و هوای ساختمان را از درون و بیرون متفاوت می‌کنند. امکان ندارد کسی از جلوی ساختمانی با پنجره‌های این‌ چنینی رد شود و توجه‌ اش به آن‌ها جلب نشود.

این پنجره‌ها می‌توانند کوچک، بزرگ و حتی قدی باشند. یک اتاق می‌تواند یک پنجره شش‌ ضلعی بزرگ و بلند یا چند پنجره دایره‌ای کوچک داشته باشد. کافی است کمی خلاقیت به خرج داده و جسور باشید و البته در نظر بگیرید که مدل پنجره چیزی نیست که بتوان پس از چند سال به راحتی شکل‌ و شمایل آن را عوض کرد، پس برای انتخاب شکل چارچوب آن و همچنین محل جاگیری‌اش در دیوار با تأمل و حوصله تصمیم‌گیری کنید.

 

انتخاب مدل پنجره‌ دوجداره: کشویی یا ریلی

انتخاب مدل پنجره دوجداره
پنجره‌های کشویی یا ریلی همان پنجره‌هایی هستند که به صورت افقی و با کشیده شدن روی ریل باز و بسته می‌شوند. پنجره‌های تک‌ ریل اجازه باز شدن فقط به یکی از دو لنگه را می‌دهند و لنگه دیگر ثابت است. اما در پنجره‌های دوریلی ممکن است هر دو لنگه به طرف چپ یا راست کشیده شده و باز شوند.

این پنجره‌ها بیشتر مناسب اتاق‌های کوچکی است که شخص نمی‌خواهد لنگه‌های بازشده پنجره فضایی را در داخل اتاق اشغال کنند. همچنین باز کردن این پنجره‌ها هنگامی که پرده‌ها بسته هستند هم راحت است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

عمده‌ترین ایراد پنجره‌های کشویی این است که نمی‌توان آن‌ها را به خوبی پنجره‌های دیگر از لحاظ اتلاف انرژی و ورود سروصدا عایق کرد؛ زیرا وجود ریل‌ها از کیفیت کار کم می‌کند.
انتخاب مدل پنجره خانه موضوع حساس و مهمی است؛ زیرا پنجره بخشی از هویت خانه می‌شود و تغییر دادن آن پس از ساخت امکان‌پذیر نیست.

 

چه متریالی برای چارچوب پنجره دوجداره وجود دارد؟

انتخاب مدل پنجره دوجداره
جدا از طرح و شکل فیزیکی پنجره‌ها و نوع شیشه‌ای که در آن‌ها به کار می‌رود، جنس چارچوب هم در زیبایی و طول عمر این قسمت از ساختمان دارای اهمیت است.

امروزه قاب‌ های پنجره در سه دسته چوبی، فلزی و کامپوزیت تولید می‌شوند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارد. طراح یا صاحب خانه باید با در نظر گرفتن مسائلی مانند بودجه، دسترسی به مصالح، زیبایی و… نوع چارچوب مناسب را انتخاب کند.

پنجره دوجداره با قاب چوبی

چوب اولین ماده‌ای است که انسان برای ساخت در و پنجره از آن استفاده کرده است، به همین دلیل مدل پنجره‌ هایی که قاب چوبی دارند حس نوستالژیک و دلنشینی ایجاد می‌کنند.

تکنولوژی فرآوری و تهیه چوب برای مصارف ساختمانی مانند هر حوزه دیگری همواره در حال رشد بوده است و امروزه کارایی و کیفیت محصولات چوبی قابل مقایسه با دهه‌های پیشین نیست. پنجره با قاب چوبی حس نزدیکی به طبیعت را القاء می‌کند و همچنین دارای مزایای زیر است:

  • طول عمر بالا
  • قابل شستشو
  • قابلیت ساخت به صورت دوجداره
  • عایق در برابر صدا
  • قابل استفاده بدون نیاز به رنگ
  • نصب و تعویض آسان
  • عایق حرارت

 

پنجره دوجداره با قاب فلزی

برای ساخت چارچوب پنجره‌های فلزی معمولا از آهن یا آلومینیوم استفاده می‌شود. این قاب‌ها طرح‌ها و شکل‌های مختلفی دارند، اما تنوع گسترده‌ای در آن‌ها دیده نمی‌شود. باید توجه داشت که قاب‌های فلزی در برابر اتلاف انرژی عایق نیستند. هرچند می‌شود برای آن‌ها از شیشه دوجداره استفاده کرد اما در نهایت ممکن است به استاندارد دلخواه نرسند.

این قاب‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی آسیب‌ پذیر هستند. اگر ضربه محکمی به قاب آلومینیومی وارد شود، باعث ایجاد تورفتگی خواهد شد که قابل تعمیر نیست و قاب باید به صورت کلی تعویض شود.

مجموع این دلایل سبب شده قاب‌های فلزی محبوبیت و مورد استفاده کمتری داشته باشند. البته قیمت پایین این چارچوب‌ها آن‌ها را همچنان در فهرست انتخاب مشتری‌ها نگه داشته است.

 

پنجره دوجداره با قاب کامپوزیت

کامپوزیت‌ها محصولات شیمیایی و مصنوعی هستند، به همین دلیل جزء مصالح مدرن به حساب می‌آیند که با توجه به نیاز انسان امروزی طراحی و تولید شده‌اند. چارچوب‌های کامپوزیتی در حال حاضر به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کامپوزیت فایبرگلاس یا پلیمری یکی از مواد پرکاربرد در این زمینه است. فایبر گلاس، کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که در ساخت آن از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت‌ کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های چارچوب فایبرگلاس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

  • وزن بسیار کم
  • عدم نیاز به تقویت فلزی
  • استحکام بالا
  • عایق صوتی و حرارتی بسیار مطلوب
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • مقاوم در برابر فشار ناشی از زلزله
  • عدم ایجاد صدا به هنگام وزش باد و طوفان
  • ضریب ایمنی بالا در برابر سرقت
  • قابل تولید در رنگ‌های متنوع و دلخواه
  • باز و بسته شدن آسان به علت انبساط بسیار کم

 

نوع دیگر چارچوب‌های کامپوزیتی از جنس PVC و UPVC هستند. PVC ها نسبت به UPVC ها مواد سخت‌تری هستند و تحمل دمای کمتری دارند. از خصوصیات این قاب‌ها به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • قابلیت شستشوی آسان
  • عایق صدا و حرارت
  • ضد اشتعال و حریق
  • ضد الکتریسیته
  • نیاز نداشتن به رنگ‌آمیزی
  • قیمت مناسب

 

برای انتخاب مدل پنجره دوجداره مناسب با منزل شما، چه موارد دیگری اهمیت دارند؟

انتخاب مدل پنجره دوجداره
همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، پنجره بخش بسیار مهمی در ساختمان است. پنجره راه ارتباطی افراد داخل ساختمان با فضای بیرون است.

از طرف دیگر، تصور ساختمانی بدون پنجره حتی برای عابرین و افرادی که از بیرون به آن نگاه می‌کنند هم بسیار ناخوشایند و حتی هراس‌انگیز است.پس متوجه می‌شویم انرژی و زمانی که صرف انتخاب مدل پنجره درست و تعبیه آن می‌شود، هدر نمی‌رود و ارزشش را دارد.

برای آن‌ که پنجره در بهترین قسمت ممکن قرار بگیرد، باید جهت وزش باد غالب و زاویۀ تابش آفتاب مد نظر قرار بگیرد. اگر پنجره در دیواری کار شود که هوا در اطراف آن راکد است، نمی‌تواند نقش پررنگی در تهویه هوای داخل اتاق داشته باشد. از طرف دیگر آفتاب زیاد یا کم، هر دو باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

پنجره‌ها باید در قسمت‌هایی کار شوند که کمترین اشراف را به پنجره همسایه‌ها داشته باشند؛ به این شکل حریم خصوصی هر دو طرف بهتر حفظ می‌شود.

استفاده از شیشه‌های رفلکس یا آینه‌ ای مدتی برای پنجره‌های مدرن به کار می‌رفت. این شیشه‌ها از فضای بیرون و در طول روز به صورت آینه عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند افرادی که بیرون از ساختمان هستند به داخل آن دید داشته باشند.

این کارآیی مثبت و مناسبی است، اما توصیه می‌شود خصوصا در فضای شهری از انواع ساده و غیررنگی آن استفاده شود. زیرا این شیشه‌های رنگی برخلاف پنجره‌های رنگی با تم سنتی، جلوۀ چندان دلچسبی ندارند.

یک پنجره هر چقدر ماهرانه و خلاقانه طراحی و اجرا شده باشد، به پرده مناسب هم نیاز دارد. انتخاب پرده باید به شکلی باشد که زیبایی پنجره را نمایش دهد، هنگام لزوم جلوی دید از بیرون و آفتاب شدید را بگیرد و البته با دکوراسیون داخلی هم هماهنگ باشد. یک پنجره زیبا اگر با پرده نامناسب همراه شود، جلوه عالی نخواهد داشت.

 

بیشتر بدانید: بهترین طرح های پنجره upvc

 

 امروزه قاب‌ های پنجره در سه دسته چوبی، فلزی و کامپوزیت تولید می‌شوند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارد.

 

کلام آخر

یکی از مزیت‌ های بزرگ زندگی در عصر حاضر تنوع میان انتخاب‌های مختلف است. اما گاهی این تنوع بیش از حد میان گزینه‌ها انسان را گیج می‌کند و نمی‌داند باید کدام گزینه را انتخاب کند.

انتخاب مدل پنجره دوجداره مناسب برای خانه نیز دچار همین مشکل است. انواع پنجره‌ دوجداره آن‌قدر زیاد و متنوع هستند که افراد برای انتخاب آن‌ها سردرگم می‌شوند.

هنگام انتخاب مدل پنجره دوجداره مناسب خانه خود به شرایط آب‌ و هوایی، میزان و جهت تابش آفتاب، جهت و شدت وزش باد و … هم توجه کنید.

از انواع پنجره دوجداره می توان به پنجره دوجداره بلند و قدی، پنجره دوجداره با شیشه های رنگی، پنجره دوجداره با اشکال هندسی مختلف و پنجره‌ دوجداره کشویی یا ریلی اشاره کرد.
امروزه قاب‌ های پنجره در سه دسته چوبی، فلزی و کامپوزیت تولید می‌شوند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارد.

مجموعه مانا پنجره یکی از تولیدکنندگان برتر پنجره دو جداره در ایران است که محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار می دهد، اگر قصد خرید این نوع از پنجره ها را دارید می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top