ساب فریم یا فریم انتظار در واقع همان چهارچوب فلزی است که محدوده فریم پنجره دوجداره یو پی وی سی را مشخص می کند و به عنوان قاب در انتهای مرحله دیوارچینی و قبل از سفید کاری در زیر پنجره و در درون دیوار قرار میگیرد و نقش بسیار مهمی در تراز نصب شدن پنجره دوجداره دارد.

برای افزایش طول عمر فریم انتظار و همچنین جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی فریم انتظار،بهتر است قبل از نصب فریم انتظار توسط ضد زنگ مخصوص  رنگ آمیزی شود.

آیا فریم انتظار یا ساب فریم پنجره دوجداره ،دارای ابعاد استاندارد و مشخصی است؟!

معمولا ابعاد قوطی آهنی مورد استفاده در فریم انتظار از ابعاد ۳۰ در ۶۰ میلیمتر شروع می شود که با توجه به شرایط و عرض سطح پروفیل و فریم پنجره دوجداره متفاوت است.
البته اکثر برندهای تولید کننده پنجره دوجداره از پروفیل سری ۶۰ یا اصطلاحا ۶ سانتی متری استفاده می کنند به همین خاطر بیشتر از قوطی های آهنی ۴۰ در ۶۰ میلیمتر استفاده می شوند که قسمت ۶ سانتی متری قاب فلزی یا همان فریم انتظار رو به بالا قرار میگیرد.

نکته:بعد از قرارگیری پنجره یو پی وی سی روی فریم انتظار،پیچ نصب پروفیل یو پی وی سی حداقل ۲ سانتی متر در آهن فرو می رود و به قوطی آهنی پیچ می شود.

ساب فریم

در برخی از پروژه ها ممکن است به جای استفاده از ساب فریم آهنی برای زیرساز فریم پنجره دوجداره از سنک یا سیمان استفاده کنند که به دلیل عدم شاقول و تراز بودن و همچنین اختلاف عرض و ارتفاع اولیه و انتهایی چارچوب،انتقال بار دیواره ها به درب و پنجره دوجداره بیشتر می شود بنابراین بهتر است از چهارچوب آهنی استفاده شود.

بیشتر بدانید: قیمت پنجره دوجداره 

محل قرارگیری فریم انتظار

محل قرارگرفتن چهارچوب آهنی قاب،کاملا با نظر مهندس و معمار ساختمان می تواند مابین نمای خارجی یا داخلی یا لب و لب دیوار داخلی قرار گرفته شود. اگر فریم انتظار مماس با نمای دیوار داخلی قرار گیرد،برای پوشاندن قاب فلزی باید از پروفیل لبه دار یا قاب دور پنجره و رکوب چوبی استفاده کنیم.

 

فریم انتظار چه نقشی در پنجره دوجداره دارد؟

*ایجاد تکیه گاه
*تراز و شاقول بودن
* نصب اصولی
*عایق صدا
*بهره وری بهتر از انرژی
*افزایش کارایی و طول عمر پنجره دوجداره

 

مطالب مرتبط: نصب پنجره دوجداره بدون فریم

در نصب فریم انتظار باید نکات ذیل رعایت شوند؟!

۱٫فریم انتظار باید بدون خمیدگی و پیچیدگی باشد.
۲٫فریم انتظار یا ساب فریم باید تراز و شاقول باشد.
۳٫سطح داخلی فریم انتظار باید با سطح کف دیوار مماس باشد.

برای نصب فریم آهنی باید ابعاد و سطح مقطع پروفیل باهم متناسب و استاندارد باشند و برای جلوگیری از تاب برداشتن ساب فریم در ابعاد بزرگ باید از تسمه آهنی استفاده کنیم و برای زیبایی بیشتر فریم پنجره دوجداره در طبقات بالایی (طبقاتی که نیاز به حفاظ ندارند) بهتر است دیوار بیرونی فریم انتظار را با نما پوشش دهیم.

ساب فریم پنجره دوجداره چیست؟

نحوه نصب پنجره دوجداره بر روی ساب فریم آهنی

۱) محل نصب ساب فریم باید هیچ گونه آلودگی اعم از مصالح ساختمانی،گچ و سیمان و… و حتی رطوبت نداشته باشد.

۲) به کمک تراز و شاقول،ساب فریم را به درستی در جای خود و به درستی نسبت به زمین و جایگاهش قرار می دهیم.

۳) درقدم سوم بدنه فریم پنجره دوجداره از نظر صاف بودن و نداشتن خم یا پستی بلندی و به طور کلی نداشتن پیچ خوردگی بررسی کنیم. در صورت وجود هرگونه ناهمواری در ساب فریم بهتر است به طور کامل تعویض شود یا نقص آن به طور کامل برطرف شود.

۴) در نصب ساب فریم،فریم پنجرهدوجداره باید کاملا مماس با سطح دیوار قرار گیرد و نباید حتی کمی داخل تر یا بیرون تر از دیوار قرارگیرد.

۵) قبل از نصب پنجره بر روی فریم پنجره دوجداره یا ساب فریم باید پنجره به طور کامل بررسی شود مثل نقاط جوش و اتصال ها تا پس از نصب روی ساب فریم دچار مشکل نشویم.

۶) قبل از نصب قاب پنجره باید تمییز شود.

۷) باید قبل از نصب به ارتفاع پنجره توجه نمایید تا لنگه بازشو جلوی لوستر یا پرده و یا حتی سقف کاذب روو نگیرد.

۸) فضای نصب ساب فریم حائز اهمیت است و باید به ارتفاع و محل قرارگیری آن توجه شود به طور مثال اگر محل قرارگیری ساب فریم در هال است به گونه ای باشد که جلوی مبلمان یا وسایل را نگیرد و یا اگر در آشپزخانه قرار دارد به گونه ای باشد که مزاح سینک ظرفشویی یا کابینت را نگیرد.

 

ساب فریم پنجره
ساب فریم پنجره

۹) در فریم هایی که عرض و ارتفاع بیشتر از ۵ سانتی متر دارند باید از شاخه های اتصال به سقف یا شاخه های اتصال افقی استفاده کنیم.

۱۰) بعد از نصب ساب فریم حتما باید سوراخ کاری های لازم بر روی پروفیل پنجره هم انجام شود تا در زمان نصب و اتصال فریم پنجره دوجداره مشکلی وجود نداشته باشد.

۱۱) در قدم بعدی باید فریم پنجره دوجداره بر روی ساب فریم ثابت و نصب شود.

۱۲) بعد از نصب باید از طریق چسب سیلیکونی تمام درزهای بین فریم و پنجره پر شوند.

۱۳) بعد از نصب ، برچسب های روی پروفیل بهتر است به طور کامل جدا شوند تا هم دسترسی آسانی در استفاده داشته باشیم و هم مانع آسیب رسیدن به پروفیل پنجره شویم.

۱۴) بعد از نصب پنجره،شیشه ها روی پنجره قرار میگیرند و در نهایت رگلاژ پنجره انجام می شود..

 

همانطوری که در مطالب بالا گفته شد ، ساب فریم آهنی نقش مهمی در دست و اصولی نصب شدن پنجره دوجداره دارد و باید حتما در ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می شود قبل از تعیین نوع پنجره خود اقدام به ساخت فریم آهنی نکنید تا در آینده به مشکلات فنی برخورد نکنید و انتخاب نوع پنجره دوجداره شما محدود نشود.

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top