یکی از محبوب ترین فریم ها برای درب و پنجره، آلومینیوم است. مهندسان و طراحان در زمان ساخت توجه ویژه ای به  ابعاد استاندارد پنجره آلومینیومی دارند. آلومینیوم به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در بین مهندسان و افراد محبوبیت زیادی دارد. این پنجره ها مانند هر ابزار دیگری دارای ابعاد استانداری هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

 ابعاد-استاندارد-پنجره-آلومینیومی

بدیهی است رعایت استانداردها دلایل و فواید خود را به همراه دارد. یکی از عواملی که رعایت استاندارد اندازه پنجره آلومینیومی بر آن تاثیر به سزایی دارد مراحل نصب درب و پنجره می باشد.

بر طبق ضوابط و مقررات نمای شهری، شهرداری، فاصله پنجره های آلومینیومی از زیر سقف تمام شده می بایست حد اقل بیست سانتیمتر در نظر گرفته شود این امر موجب نصب راحت تر و سریع تر پنجره می گردد.

همچنین مطابق با ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کشور مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها برعهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

اگر در اتاق خواب ارتفاع کف تا سقف را به طور معمول ۲۸۰ سانتی‌متر در نظر بگیریم. طبق ضوابط شهرداری برای جلوگیری از سقوط افراد یا اجسام و یا بدلیل قرار دادن مبل یا تخت تا ارتفاع یک متری از کف بهتر است پنجره بازشو وجود نداشته باشد.

اگر بدلیل ایجاد گچ بری و یا نصب چوب پرده تا فاصله ۳۰ سانتی متری از سقف نیز از ایجاد پنجره باز شو صرف نظر کنیم ؛ میزان باقی مانده برای ارتفاع پنجره ۱۳۰ سانتی‌متر  منهای ارتفاع اتاق برابر با ۱۵۰ سانتی‌متر می باشد.

 ابعاد-استاندارد-پنجره-آلومینیومی

چرا پنجره آلومینیومی را باید انتخاب کرد؟

افراد زیادی برای ساختمان های خود از این پنجره ها استفاده می کنند. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود افراد این مدل را انتخاب کنند، ضرر نرساندن پروفیل های آلومینیوم به طبیعت می باشد. زیرا این پروفیل ها به هیچ عنوان شیمیایی نمی باشند. علاوه بر آن مقاومت این پنجره ها بسیار بالاست. به همین دلیل افراد زیادی آن را برای منزل خود انتخاب می کنند.

علاوه بر تنوع در ابعاد استاندارد پنجره آلومینیومی، شما میتوانید نمونه های مختلفی از آن را مشاهده کنید. پنجره های دوجداره آلومینیومی انواع مختلفی دارند و شما می توانید از بین آن ها یک مورد را برای ساختمان خود انتخاب کنید. از رایج ترین و پرطرفدار ترین انواع پنجره آلومینیومی می توان به پنجره دوجداره آلومینیومی کشویی، پنجره دوجداره لولایی، پنجره دوجداره ترمال بریک، پنجره دوجداره آکاردئونی، پنجره دوجداره الحاقی و … اشاره کرد.

ابعاد استاندارد پنجره آلومینیومی در هر مدل ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

 

معرفی ابعاد استاندارد پنجره آلومینیومی

در زمان انتخاب پنجره دوجداره باید به موارد مختلفی دقت داشته باشید. از مهم ترین این موارد باید به جنس، شکل، رنگ، اندازه و …. اشاره کرد. شما می توانید با توجه به تنوع پنجره های آلومینیومی دوجداره، قدرت انتخاب بالایی داشته باشید.

از بین این موارد باید به ابعاد استاندارد پنجره آلومینیومی و نحوه ی جایگذاری آن بیشترین توجه را داشته باشید. زیرا اندازه ی یک پنجره می تواند تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری و ایمنی ساختمان داشته باشد. به طور مثال ابعاد استاندارد برخی از پنجره های آلومینیومی دوجداره به صورت زیر می باشد.

پنجره های آلومینیومی کشویی

در این پنجره های دوجداره هر چقدر عرض بازشو پنجره نسبت به ارتفاع آن بیشتر باشد، پنجره عملکرد بهتری خواهد داشت. مناسب ترین و بهترین اندازه برای عرض این پنجره، ۸۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می باشد. بهترن و مناسب ترین ارتفاع نیز بین ۱۰۰ تا ۲۲۰ سانتی‌متر می باشد.

توجه داشته باشید که اندازه های عرض و ارتفاع پنجره دوجداره باید با یکدیگر تناسب داشته باشد. در غیر این صورت پنجره عملکرد خوبی نخواهد داشت و شما با مشکل مواجه خواهید شد. در نتیجه حتما به اندازه های استاندارد پنجره توجه داشته باشید.

پنجره های آلومینیومی دوجداره لولایی

برای آشنایی با ابعاد استاندارد پنجره آلومینیومی لولایی باید بدانید که عرض استاندارد حدود ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و  ارتفاع پنجره حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی‌متر می باشد. اگر بخواهید ارتفاع این پنجره ها بیشتر از ۱۸۰ سانتی‌متر باشد، باید از پروفیل های مربوط به در استفاده کنید. علاوه بر آن باید در پنجره ها با ارتفاع بالا از یراق های محکم تر استفاده کنید که تحمل وزن بالای ۱۳۰ کیلوگرم را داشته باشند.

عرض بازشو در این پنجره های آلومینیومی دوجداره حدود ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر و ارتفاع آن حدود ۱۰۰ تا ۱۸۰ سانتی متر می باشد.

چرا ابعاد استاندارد برای پنجره آلومینیومی مهم است

یکی از مهم ترین مواردی که باید در مورد پنجره به آن توجه داشته باشید، ابعاد استاندارد پنجره آلومینیومی می باشد. این ابعاد به دلایل مختلفی طراحی شده است و تعیین اندازه برای پنجره بدون دلیل و بدون هدف نمی باشد. از مهم ترین این دلایل و اهداف می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارایی و عملکرد بهتر پنجره از نظر فنی
  • بهره‌گیری از بیشترین میزان بازشو
  • برای حفظ تقارن و زیبایی پنجره و ساختمان
  • رعایت اصول ایمنی برای ساختمان

مناسب ترین عرض استاندارد برای درب بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر می باشد. ارتفاع استاندارد درب بین ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی‌متر باشد. برای درب حتماً باید از پروفیل درب و یراق درب استاندارد استفاده شود.

همچنین ابعاد غیر استاندارد جهت پنجره آلومینیومی از نظر فنی نیز باعث کندی عملکرد باز و بسته شدن و درنتیجه کاهش طول عمر پنجره می شود. در طراحی ابعاد پنجره های باز شو لازم است استاندارد هایی به لحاظ فنی رعایت شود که در ادامه مطلب به تمامی این نکات اشاره خواهیم کرد.

مانا پنجره گروه تولیدی فعال در زمینه پنجره های دوجداره آلومینیومی و upvc با کیفیت ساخت بالا و ابعاد استاندارد است. در صورتیکه سوالات بیشتری دارید یا قصد سفارش این مدل از پنجره های بصرفه را برای منزل و یا ساختمان خود را دارید می توانید با شماره های درج شده در سایت مانا پنجره تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره آلومینیومی لولایی

پنجره های بازشو لولایی اصولاً برای درب و پنجره های دارای ابعاد کوچک تا متوسط و نرمال طراحی می شوند و باید ابعادی مطابق با مقدار تحمل وزن لولا ها و یراق آلات مصرفی داشته باشند. بهترین ابعاد در بازشو های لولایی حد اکثر ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ میلیمتر در ارتفاع ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیمتر در عرض می باشد و حداقل آن ۴۰۰*۴۰۰ است.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره آلومینیومی مدل کشویی

بهترین ابعاد جهت پنجره آلومینیومی کشویی عرض از ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیمتر و ارتفاع بازشو حداکثر تا ۲۲۰۰ میلی متر است ابعاد ذکر شده جهت لنگه بازشو می باشد. ارتفاع پنجره کشویی نیز بهتر است بیشتر از ۲ متر نباشد و لازم است استاندارد های شیشه نیز در آن در نظر گرفته شود.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره آلومینیومی فولکس واگنی

در این نوع پنجره محدودیتی تا ارتفاع ۲۴۰۰ میلیمتر و عرض ۱۵۰۰ میلیمتر برای هر لنگه وجود ندارد و تنها محدودیت های که باید در نظر قرار گیرد،

تاثیر ابعاد پنجره دوجداره چیست؟

این فاکتور تاثیر بسیاری در زیبایی ظاهری ساختمان، هزینه های تمام شده پنجره و همچنین دوام و طول عمر پنجره دارد. از آنجایی که پنجره های دوجداره آلومینیومی دارای انواع مختلفی چون لولایی، کشویی و فولکس واگنی دارد بایستی به ابعاد استاندارد هر مدل با توجه به نوع خاص یراق آلات آن توجه کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 2 Comments

    1. هر ۲ عایق خوبی دارند که باز برمیگرده به کیفیت شرکت سازنده
      اما موضوع بالا در مورد کیفیت و استحکام ۴چوب و فریم های دورش هست
      که پروفیل المینیوم حد انتظار مارو در ابعاد بزرگ برطرف میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top