پروفیل یو پی وی سی upvc از ماده ای پلیمری بر پایه پلی وینیل کلراید ساخته می شود؛ این پروفیل ها دارای مزایای گسترده ای هستند و امروزه به یکی از پنجره های رایج بدل شده اند.  

از جمله مزایای پروفیل یو پی وی سی می توان به هزینه کم، دوام بالا، عدم زنگ زدگی و خوردگی، سبک بودن و سهولت تعمیر اشاره کرد.  

upvc (یو پی وی سی) مخفف چیست؟ 

پروفیل یو پی وی سی upvc مخفف عبارت «Unplasticised Poly Vinyl Chloride» است. این ماده نخستین بار در سال ۱۹۱۲ برپایه سنگ نمک و نفت استخراج و طی روند شیمیایی و گذراندن چندین مرحله به پودری سفید رنگ تبدیل گردید.  

یو پی وی سی از مهمترین مواد ترموپلاستیک است که کاربردهای گسترده ای در زمینه های ساختمانی، صنعتی، کشاورزی و طرح های زیربنایی و شهرسازی دارد و همچنین در برابر رطوبت و سرما عایق بسیار خوبی است. 

upvc (یو پی وی سی) مخفف چیست؟ 

استانداردهای پروفیل یو پی وی سی 

فراگیری تولید درب و پنجره با پروفیل یو پی وی سی به دهه ۱۹۶۰ در اروپا باز می گردد و در همین قاره دو استاندارد از سوی بریتانیا و آلمان برای این پروفیل ها وضع شد: 

  • استاندارد انگلستان (BS EN 12608) 
  • استاندارد آلمان (RAL GZ 716-1) 

بر اساس هر دو استاندارد کلاس کلی پروفیل ها به سه قسمت تقسیم شده است؛ این استانداردها در طول عمر پنجره دوجداره نقش دارند.   

 

ضخامت دیواره اصلی 

ضخامت دیواره فرعی 

کلاس A 

بالاتر از ۲٫۸ میلیمتر  

بالاتر از ۲٫۵ میلیمتر 

کلاس B 

بالاتر از ۲٫۵ میلیمتر 

بالاتر از ۲ میلیمتر  

کلاس C  توافق با سازنده 

توافق با سازنده  

شیوه ساخت پروفیل upvc 

تولید پروفیل یو پی وی سی شامل دو مرحله میکس مواد اولیه و اکسترود مواد است. 

  • میکس مواد اولیه: در این مرحله مواد اولیه درون میکسر ریخته و مخلوط می شود، سپس مواد میکس شده از طریق لوله به مخازن منتقل می شود. دما در این مرحله بسیار مهم است؛ جهت یکسان شدن دمای مواد و محیط و از بین بردن الکتریسته ساکن، مواد باید  ۱۶ الی ۲۴ ساعت در مخازن باقی بمانند. 
  • اکستروژن مواد اولیه: پس از میکس مواد اولیه پروفیل یو پی وی سی، این مواد به دستگاه اکسترودر شده و توسط چرخ دنده های حلزونی به  حرکت در می آیند تا به خمیری یکسان و بدون خلل و فرج بدل شوند. 

استانداردهای پروفیل یو پی وی سی 

خنک سازی پروفیل upvc 

هنگامی که پروفیل یو پی وی سی از مرحله اکستروژن خارج شد حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد دما دارد که این حرارت می تواند ساختار پروفیل را به هم بزند، در نتیجه مرحله خنک سازی کالیبراتور و خشک کردن پروفیل آغاز می گردد.  

پس از آنکه شکل اولیه پروفیل شکل گرفت و به اصطلاح از حمام آب خنک عبور کرد، شکل دادن نهایی آن آغاز می گردد. سپس آب اضافی بروی پروفیل توسط دمنده خشک شده و تاریخ، ساعت، برند و… روی آن حک می شود.  

یو پی وی سی بی کیفیت 

انتخاب پروفیل یو پی وی سی استاندارد بسیار مهم است زیرا در صورت تهیه محصول نامرغوب، با مشکلات عدیده ای در زمان بهره‌برداری پنجره روبرو خواهید شد که می تواند شامل موارد زیر باشد.  

  • تغییر رنگ: یکی از مشکلات رایج در پروفیل یو پی وی سی نامرغوب، رنگ عوض کردن است، این به دلیل عدم تاب آوری مواد اولیه در برابر نور خورشید رخ می دهد.  
  • تغییر شکل پروفیل: اگر در هنگام تولید از ورق گالوانیزه پنجره دوجداره upvc استفاده نشود، محصول به مرور و زیر فشار لنگه ها دچار افتادگی می شود که این عیب قابل ترمیم نیست. 

 

بهترین برند پروفیل upvc کدام است؟ 

بهترین برند پروفیل upvc کدام است؟ 

در ایران برندهای مختلفی در تولید در و پنجره یو پی وی سی فعال هستند که دو مورد از آن ها یعنی هافمن و وین تک شناخته شده تر هستند.  

در مورد اینکه پنجره دوجداره هافمن بهتر است یا وین تک باید گفت که این دو برند رقابتی شانه به شانه با یکدیگر دارند اما از لحاظ ظرفیت تولید، راندمان، تنوع و همچنین استاندارد جهانی وین تک اندکی از هافمن بالاتر است. 

به طور کلی هرجا نامی از یک برند تولید کننده درب و پنجره upvc را شنیدید، پیش از هر چیز در مورد استانداردهایی که دارد تحقیق کنید.  

نکته پایانی 

در این مطلب تلاش کردیم در مورد پروفیل یو پی وی سی صحبت کنیم. همانطور که اشاره شد این پروفیل امروزه به یکی از پروفیل های غالب در عرصه در و پنجره بدل شده است و به هنگام خرید باید به نام برند، اصل بودن و همچنین استاندارد پروفیل توجه کنید.  

یکی از اصلی ترین راه ها برای داشتن پروفیل مرغوب، خرید از فروشندگان معتبر است؛ شما می توانید در و پنجره خود را از ماناپنجره خریداری کنید. محصولات ماناپنجره با توجه به قدمت و سابقه در خط تولید پیشرفته از تنوع خوبی برخوردار است. 

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top