احتمالاً شما هم به هنگام انتخاب درب و پنجره با اصطلاح “پاچلاقی” روبرو شده و برایتان این سؤال پیش آمده باشد که درب و پنجره پاچلاقی در معماری چیست؟

پاچلاقی به عناصر و اجزایی اطلاق می‌شود که ارتفاع کوتاه یا بلندی غیر یکنواخت دارند. در زمینه معماری و ساختمان، این واژه به درها و پنجره‌هایی اطلاق می‌شود که به یکدیگر متصل هستند، اما ارتفاع آن‌ها با یکدیگر تطابق ندارد و اختلاف در ارتفاع آن‌ها نسبت به زمین وجود دارد.

درب و پنجره پاچلاقی، نقش مهمی در طراحی پاسیوها، درهای بالکن و درهای ورودی به حیاط ساختمان دارد و در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

کاربرد و استفاده‌های درب و پنجره پاچلاقی

درب و پنجره پاچلاقی در شرایط خاصی به کار می‌رود و در مواقعی ایده‌آل است که نیاز به قرار گرفتن در و پنجره کنار هم باشد. این نوع درها به منظور پوشاندن بخشی از بالکن یا استفاده از فضای دیوار در داخل ساختمان (برای نصب کابینت یا شوفاژ در دیوارهای داخلی) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید: فریم پنجره آلومینیومی چیست؟

کاربرد و استفاده‌های درب و پنجره پاچلاقی

کاربرد درب و پنجره پاچلاقی در معماری

در و پنجره به‌عنوان بخشی بسیار حیاتی از نمای خارجی ساختمان، جایگاهی چشمگیر دارند. انتخاب مناسب درب و پنجره، نه تنها از نظر استفاده عملی، بلکه از لحاظ جلب زیبایی نیز اهمیت بسیاری دارد. در مراحل طراحی و ساخت، اختصاص توجه به شکل‌بندی درها بسیار حائز اهمیت است.

تولید درها و پنجره‌ها به شیوه پاچلاقی نشان از توجه معماران به ویژگی‌های مورد نیاز در انواع مختلف بخش‌های ساختمان و نیازهای مختلف کاربری دارد. استفاده فراوان از پاچلاقی در تراس، پاسیو و بالکن به دلیل تطابق با نوع کاربری این اجزاء از ساختمان و توجه به خصوصیات آنان، توجیه‌پذیر است.

معیارهای انتخاب پاچلاقی

برای دستیابی به بهترین گزینه، توصیه می‌شود که سبک مناسب در انتخاب در و پنجره را در نظر بگیرید. هر سبکی که انتخاب می‌کنید باید بتواند بر زیبایی کل بنا تأثیر بگذارد و همچنین نیازهای شما را به‌خوبی پاسخ دهد.

پس از انتخاب نوع پنجره، اهمیت دقت به ابعاد صحیح و دقیق آن، ویژگی‌های زیر را هم برای انتخاب درب و پنجره پاچلاقی در نظر بگیرید:

  • امکان بهره‌مندی از حداکثر بازشوی پنجره
  • رعایت زیبایی و تقارن در پنجره دوجداره
  • اجرای بازشوی استاندارد در پنجره دوجداره و بهبود عملکرد از نظر فنی

کاربرد درب و پنجره پاچلاقی در معماری

تنوع در درب و پنجره‌های پاچلاقی برای تراس و پاسیو

درب و پنجره پاچلاقی برای تراس و پاسیو، از تنوع بالایی برخوردار است. درب‌های UPVC بالکنی، نمونه‌ای از درهای دوجداره هستند که کاربردهای گسترده‌ای دارند و گزینه اصلی برای این فضاها به شمار می‌آیند. این درب‌ها از ورود گردوغبار به داخل تراس جلوگیری می‌کنند و در برابر آلودگی‌های هوا، باکتری، و خاک مقاوم می‌باشند.

علاوه بر این، ورود نویز و صدا به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل، در بیشتر موارد برای تراس و پاسیو از درب و پنجره UPVC بهره گرفته می‌شود.

مزایای درب و پنجره پاچلاقی

موارد زیر را می توان به عنوان مزیت برای درب و پنجره های پاچلاقی در نظر گرفت:

  • عایق حرارتی: توانایی عالی در ایجاد عایق حرارتی
  • امکان ساخت در ابعاد مختلف: امکان تولید در اندازه‌ها و ابعاد متنوع
  • نصب مهندسی و دقیق: امکان نصب با روش‌های مهندسی و با دقت بالا
  • عایق مناسب در برابر گرد و خاک: مقاومت مناسب در برابر ورود گرد و خاک
  • استفاده در فضای متنوع: قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی
  • امنیت بالا و یراق‌آلات با کیفیت: افزایش امنیت با استفاده از یراق‌آلات با کیفیت
  • عایق صدا در مقابل آلودگی صوتی: کاهش صدا و عایق برابر آلودگی‌های صوتی
  • قابلیت نصب توری کرکره‌ای بر روی درب بالکنی: امکان نصب توری کرکره‌ای بر روی درب بالکن برای افزایش امنیت

بیشتر بدانید: نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره

مزایای درب و پنجره پاچلاقی

نکته پایانی

در این مطلب به درب و پنجره پاچلاقی در معماری پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد درب و پنجره پاچلاقی، نقش مهمی در در طراحی پاسیوها، درهای بالکن و درهای ورودی به حیاط ساختمان دارد.

شما می توانید برای خرید بهترین درب و پنجره های دوجداره آلومینیومی و یو پی وی سی به وبسایت ماناپنجره مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top