شیشه دوجداره با گاز آرگون شناخته می شود؛ این گاز فضای بین دو شیشه را به عایقی بی بدیل بدل می کند؛ نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره چیزی است که اگر آن را بشناسیم، انتخابی استاندارد خواهیم داشت.

فرقی نمی کند از پنجره دوجداره upvc استفاده کنید یا آلومینیوم، در کنار پروفیل و یراق آلات پنجره، این نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره است که کیفیت پنجره شما و عملکرد آن را تضمین می کند، پس اگر نیاز دارید با مترو معیار آن آشنا شوید، متن زیر را دنبال کنید.

چه چیزهایی برای ایزوله کردن شیشه دوجداره نیاز است؟

برای ایزوله کردن بهتر شیشه‌های دوجداره، از مواد مختلفی مانند چسب بوتیل، چسب پلی سولفاید و دانه‌های سیلیکاژل استفاده می‌شود. اما برای ایزوله کردن فضای میان دو لایه شیشه چه راه‌حلی وجود دارد؟

برای ایجاد فاصله بین دو شیشه، از قطعه‌های آلومینیومی به نام اسپیسر استفاده می‌شود. اگر در این فضا اکسیژن وجود داشته باشد، سرما، گرما و صدا به راحتی از آنجا به داخل منتقل می‌شوند. اما اگر بتوانیم این فضا را با گازی به نام آرگون پر کنیم، اکسیژن از بین می‌رود. برای همین نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره اهمیت دارد.

چه چیزهایی برای ایزوله کردن شیشه دوجداره نیاز است؟

ویژگی های گاز آرگون

گاز آرگون کاملاً بی اثر است و در هر منطقه جغرافیایی، درصد خاصی از آن باید در شیشه‌های دو جداره یا سه جداره قرار گیرد. به عنوان مثال، نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره برای پنجره های دوجداره مازندران یا تهران این طور است که باید ۱۰ تا ۱۵ درصد گاز آرگون تزریق شود.

در جنوب کشور به دلیل گرمای شدید، حداکثر تا ۸ درصد گاز آرگون تزریق می‌شود، زیرا افزایش فشار به دلیل گرما منجر به خروج گاز از سوپاپ‌های نصب شده در گوشه‌های شیشه‌ها می‌شود.

عایق کردن گاز آرگون چگونه است؟

قسمت مهم برای نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره مربوط به عایق کردن آن است. برای اطمینان از اینکه شیشه دوجداره به طور کامل با دو نوع لاستیک بوتیل و پلی سولفاید عایق بندی شود. در صورت افزایش فشار گاز، احتمال ترکیدگی شیشه وجود دارد.

به همین دلیل، در دو گوشه مخالف یکدیگر در شیشه دوجداره، سوپاپ‌های خاصی قرار داده می‌شود. این سوپاپ‌ها در صورت افزایش فشار گاز بین شیشه‌ها به طور خودکار باز شده و گاز اضافی را تخلیه می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم این گاز، اختلال در انتشار امواج صوتی است که باعث می‌شود کمترین میزان صدا به داخل نفوذ کند.

تست گاز آرگون شیشه دوجداره

نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره چگونه است؟

روش تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره به این صورت است که ابتدا شیشه دوجداره با استفاده از چسب بوتیل به اسپیسر متصل می‌شود. سپس از طریق سوزن ویژه‌ای که در گوشه‌های اسپیسر نصب شده است، گاز آرگون وارد شیشه می‌شود.

همزمان با تزریق گاز آرگون، اکسیژن و هوا از میان دو لایه شیشه از طریق سوپاپ دوم خارج می‌شوند. سپس پشت اسپیسر با استفاده از چسب پلی سولفاید پوشیده می‌شود.

روش های جدید تزریق گاز آرگون به شیشه دوجداره

آنچه در بالا برای نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره گفته شد امروزه به روشی قدیمی تبدیل شده است؛ برخی از کارخانه‌های تولید شیشه دوجداره از روشی مدرن تر بهره می گیرند که قرار دادن و پرس کردن شیشه‌ها در یک اتاقک خاص به نام «اتاقک خلاء‌ساز» است.

در این فضا، هیچگونه اکسیژن یا هوایی وجود ندارد که باعث می‌شود حرارت و صدا از بین دو لایه شیشه عبور نکند. این تکنولوژی فقط در کارخانه‌های تولید شیشه دوجداره انجام می‌شود و کارگاه‌های کوچک حتی به دستگاه‌های تزریق گاز آرگون مجهز نیستند.

عایق کردن گاز آرگون چگونه است؟

تست گاز آرگون شیشه دوجداره

تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره بسیار اهمیت داردو نشان می دهد نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره چقدر استاندارد انجام شده است؛ روش های آزمایش گاز آرگون عبارتند از:

  • آیا اسپیسر پنجره دوجداره شما یکپارچه است؟ برای حفظ بهتر گاز آرگون باید از اسپیسر یکنواخت استفاده شود.
  • سطح بیرونی شیشه دوجداره باید سرد و خنک و سطح داخلی آن باید با دمای محیط داخلی محل نصب هماهنگ باشد. این یعنی نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره استاندارد بوده و عایق خوبی است.
  • در صورت دقت در بررسی اسپیسر در اطراف شیشه دوجداره با گاز آرگون، می‌توانید سوپاپ‌هایی را که هنگام تزریق گاز یا گاز زدن شیشه دوجداره ایجاد می‌شوند، مشاهده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که هنگام آزمایش شیشه دوجداره با گاز آرگون (تست گاز شیشه دوجداره)، شیشه مورد نظر باید به طور کامل در برابر گرما، سرما و صدا عایق باشد.

نکته پایانی

در این مطلب به نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره پرداختیم؛ این مرحله نقشی اساسی در عملکرد شیشه دوجداره خواهد داشت. برای این کار به اسپیسر، گاز آرگون و اتاق خلاء نیاز است.

فراموش نکنید که انتخاب پنجره دوجداره استاندارد نقشی مهم در بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش سر و صدا در خانه شما دارد و طول عمر بالاتری برای پنجره به همراه دارد. شما می توانید برای تهیه استانداردترین پنجره های دوجداره، پر شده با گاز آرگون به وبسایت مانا پنجره مراجعه کنید.

Rate this post

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top