در هوای سرد زمستان زمانی که بخاری و شوفاژ خانه روشن می‌باشند و پنجرها بسته می‌باشند متوجه می‌شوید خانه نه تنها گرم نمی‌شود بلکه باد سرد در خانه جریان دارد این زمانی است که متوجه درزهای پنجره ها می‌شوید که محل ورود باران و برف در داخل و همچنین هوای سرد می‎باشند که این درزهای می بایست با فوم و چسب سیلیکون عایق شود.

برای جلوگیری از این اتفاق پنجره‌ها نیاز به عایق‌گیری دارند که یکی از راه‌های مهم در کم کردن مصرف انرژی می‌باشد. پنجره‌های دوجداره به طور کلی در این امر فواید بسیاری دارند و قسمت‌های مخصوصی برای عایق کردن نیز دارند.

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن درز‌ها در پنجره‌ها استفاده از نور می‌باشد که می‌توان از نور خورشید و یا چراغ قوه استفاده نمود به صورتی که اگر از محلی نور به داخل تابیده شود آن محل درز نیز می‌باشد. که برای این کار مناسب می‌باشند و یکی از موارد که عایق گیری با آن در بیشتر موارد صورت می‌گیرد چسب سیلیکون می‌باشد.

پیدا کردن درز‌ها در پنجره‌ها

ترکیب سیلیکون با اکسیژن، چسب سیلیکون را می سازد. از این چسب که از استحکام و ثبات نسبتا بالایی برخوردار است، برای درزگیری و پرکردن شکستگی ‌ها استفاده می‌شود و عایق خوبی در برابر گرما و رطوبت می باشد. تنها کاربرد این چسب درزگیری و پرکردن شکستگی ‌ها نیست و به دلیل عملکرد خوبی که در گرما و رطوبت دارد و مقاومت بالایی را از خود نشان می دهد، در تمام مناطق کویری و کوهستانی کیفیت خود را حفظ می‌ کند.

چسب های سیلیکون
چسب سیلیکون به چسب ولکانیزه شونده در دمای اتاق نیز شناخته می‌شود و ترکیبات آن شامل پلی دی متیل سیلوکسان به همراه گروه‌های استات، کتوکسیم یا اتر می‌باشد. این چسب یکی از پرکاربردترین و قوی‌ترین چسب‌ها برای مصارف خانگی و صنعتی نیز می‌باشد.

چسب  نوع سیلیکون در دو نوع سیلیکون خالص و سیلیکون ماستیک موجود هستند.

چسب سیلیکونی در مقایسه با دیگر چسب های پلیمری که دارای پایه آلی می باشند دارای خواص خاص و متمایزی می باشد که این به دلیل وجود تفاوت در ساختار اسکلت اصلی آن می باشد. چسبهای سیلیکون اغلب به چسبهای ولکانیزه شونده در دمای اتاق(RTV) شناخته می‌شوند و شامل پلی دی متیل سیلوکسان(PDMS) با گروههای انتهای استات ، کتوکسیم یا اتر هستند.

این گروهها توسط رطوبت اتمسفر ، هیدرولیز شده ، گروههای هیدروکسیل تشکیل میدهند که بعدا با حذف آب متراکم می شوند. چسب‌های سیلیکونی نرم و مطلوب و دارای مقاومت محیطی و شیمیایی خوبی هستند. این چسبها به عنوان بهترین پوشش برای استفاده در درزگیری محیط بهداشتی شناخته شده اند .

نکته: برای اینکه چسب‌های سیلیکونی در صنعت قابل استفاده باشند نیاز به عمل ولکانیزاسیون دارد. محصول به دست آمده از عمل ولکانیزاسیون، الاستومر نامیده می شود.

مزایای چسب سیلیکون

چسب سیلیکون دارای انعطاف پذیری بالا و همچنین از مقاومت بسیار بالایی در دمای اتاق بهره مند می‌باشد. این چسب در برابر اشعه UV مقاوم می‌باشد و خاصیت خود را از دست نمی‌دهد همچنین این چسب در رنگ‌های مختلف موجود می‌باشد.

ویژگی های چسب سیلیکون

چسب‌های آب‌بندی در رنگ‌های سفید، سیاه، قرمز، طوسی، قهوه‌ای و بی‌رنگ موجود هستند و بعد از استفاده خیلی مشکل می‌باشد اگر بخواهد از سطح جدا شود. این رنگ‌ها با توجه به نیاز محلی که از آن‌ها استفاده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب سیلیکون شفاف یا بی‌رنگ مخصوص آینه است و برای چسباندن شیشه‌ آکواریوم، انواع شیشه‌ها و درزگیری سینک ظرفشویی آشپزخانه مصرف می‌شود.

چسب سیلیکون مشکی با نام چسب سیلیکون شیشه ماشین نیز شناخته می‌شود و مخصوص چسباندن شیشه ماشین است.
چسب سیلیکون قرمز به عنوان واشر ساز یا چسب واشر و چسب سیلیکون حرارتی یا نسوز استفاده می‌شود.

از چسب سیلیکون رنگ سفید هم برای آب‌بندی پنجره، درزگیری کاشی، درزگیری وان حمام، روشویی و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

چسب سیلیکون به راحتی قابلیت چسبندگی به آلومینیوم، کاشی، استیل، سرامیک و PVC را دارد و می‌توانید از قدرت چسبندگی بالای آن بهره ببرید.

بسته‌بندی چسب سیلیکون پنجره دوجداره انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین نوع آن بسته‌های استوانه‌ای شکل است.

چسب عایق بندی پنجره دوجداره
نحوه استفاده از چسب سیلیکون در نصب پنجره دوجداره

۱-زمانی که نصب پنجره‌ها به اتمام رسید، پیش از زدن چسب، باید دور تا دور آن را کاملا تمیز کرده تا هیچگونه گرد و خاک وجود نداشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید سطحی که قرار است سیلیکون بزنید کاملا خشک باشد تا چسب به محل مورد نظر بچسبد و محکم شود.

۲-چسب را دقیقا روی محل مورد نظر بریزید. اگر کمی چسب روی محلی غیر از محل مورد انتظار هیچ گونه نگرانی نداشته باشید، باقی‌مانده اضافی چسب به راحتی با آب و صابون قابل حل شدن و پاک شدن می‌باشد.

۳-چسب سیلیکونی که در صنعت کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، محصول کشورهای ایران، ترکیه و چین است.

نکته مهم در رابطه با چسب سیلیکون این است که، کیفیت چسب سیلیکونی که در کشور خودمان تولید می‌شود با محصول ترکیه‌ای برابری می‌کند.

مواد اولیه‌ای که در ایران و ترکیه برای تهیه این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد مشابه یکدیگر است و قیمت بالاتر چسب‌های خارجی به دلیل تعرفه‌های گمرکی است.

۴- در صورتی‌ که در حین استفاده از چسب، پوست‌تان با آن برخورد کرد فورا آن قسمت را با آب بشویید و حتی المقدور از دستکش و ماسک استفاده کنید.

۵-بهتر است محیطی که از چسب استفاده می‌کنید، تهویه مناسب داشته باشد و به دور از هرگونه شعله و جرقه باشد

مطالب مرتبط: هزینه نصب پنجره UPVC

5/5 - (2 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top