پنجره آلومینیومی ترمال بریک از جمله تکنولوژی‌های مدرن است که برای صرفه جویی در انرژی و عایق کردن پنجره‌ها در برابر نویزها استفاده می‌شود. این پنجره‌ها از اکستروژن‌های پلی‌آمید تقویت شده با لبه‌های داغی که نقش موانع را دارند، ساخته می‌شوند.

در طراحی پنجره آلومینیومی ترمال بریک سعی شده تا عبور صداهای بلند و گرمای شدید به حداقل مقدار ممکن برسد. به مانند تمامی فناوری‌ها، این اجناس نیز به مرور دچار تغییرات و تحولات اساسی شده‌اند.

به عنوان مثال امروزه این محصولات بیشتر از آلومینیوم ساخته می‌شوند. به همین دلیل نیز به آن‌ها پنجره آلومینیومی ترمال بریک گفته می‌شود. البته تغییرات در این ابزار‌آلات ساختمانی تنها به جنس آن ختم نمی‌شود، بلکه در نوع، اندازه، نحوه نصب و بسیاری از موارد دیگر شاهد دگرگونی در تولید آن بوده‌ایم.

تاریخچه پنجره آلومینیومی ترمال بریک

با وجود این که تاریخچه استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی به اواخر قرن ۱۹ باز می‌گردد، اما قدمت به کارگیری این ماده در ساخت پنجره‌های ترمال بریک با این تاریخ یکی نیست. این محصولات با ساختار آلومینیومی پس از چندین سال از رونمایی محصولات اولیه به بازار عرضه شدند.

معماران آمریکایی بین سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در نظر داشتند با نصب پنجره‌های بزرگتر، نور محیط خانه را افزایش دهند و به این ترتیب فضای خانه روشن‌تر شود. با این حال یک مشکل بزرگ وجود داشت و آن افزایش گرمای ورودی ناشی از تابش خورشید بود.

برای حل این مشکل ابتدا پروژه استفاده از پنجره‌های تک جداره کلید خورد. طولی نکشید که شیشه‌های عایق دوجداره نیز طراحی شدند تا بتوانند به کنترل آب‌وهوای خانه کمک کنند.

پنجره آلومینیومی ترمال بریک

پنجره با انتقال حرارت کم

حالا بیشتر نمای درب و پنجره هر ساختمان از شیشه تشکیل می‌شود، بنابراین لازم است تا شیشه‌های به کار رفته کیفیت و عایق حرارتی خوبی داشته باشند. این مهم با استفاده از پنجره آلومینیومی ترمال بریک در ساخت خانه تحقق پیدا می‌کند.

دقت کنید در صورتی که شیشه‌های به کار رفته در درب یا پنجره عایق‌بندی مناسبی نداشته باشند، می‌تواند به اتلاف ۵ درصدی انرژی منجر شود.

جالب است بدانید که اتلاف انرژی پروفیل‌های آهنی از آلومینیومی بیشتر است. این جاست که پنجره‌های آلومینیومی ارزش پیدا می‌کنند.

پروفیل پنجره آلومینیومی ترمال بریک

به طور کلی پروفیل‌های آلومینیومی به ۲ صورت در بازار دیده می‌شوند:

• پروفیل آلومینیومی ساده: از آلومینیوم یک جداره ساخته می‌شود.
• پروفیل آلومینیومی ترمال بریک: از آلومینیوم دو جداره ساخته می‌شود.

به طور کلی در و پنجره‌های ترمال بریک با دو پروفیل از آلومینیوم ساخته می‌شوند و این ساختار با یک تیغه پلی آمید به هم وصل می‌گردند. پلی آمید انتقال حرارت بین دو مقطع را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

یادآور می‌شوم علت به کار گیری اصطلاح ترمال بریک، پدید شکست حرارتی بین ۲ مقطع است.

در ادامه به طور دقیق‌تری به معرفی پنجره آلومینیومی ترمال بریک خواهیم پرداخت.

پنجره آلومینیومی ترمال بریک
ترمال بریک (Thermal Break) یعنی چه؟

هر چند سه ردیف هوابندی در پروفیل‌های مخصوص طراحی شده است، آلومینیوم به دلیل رسانای برق و حرارت بودن، مقداری از حرارت را از خود عبور می‌دهد. اگرچه میزان آن بسیار اندک است، اما از همین مقدار کم نیز نباید چشم پوشی نمود.

چرا که بهینه سازی در صنعت ساختمان حرف اول را می‌زند. اما راهکار حل این چالش چیست؟ در این صورت می‌توان با جداسازی قسمت داخلی و خارجی پروفیل با یک ماده عایق، حرارت منتقل شده را به صفر نزدیک کرد. ساده‌تر بگوییم، پروفیل‌های حرارت شکن یا ترمال بریک نوارهایی از پلی آمید یا PVC بوده که با جداسازی قسمت داخلی و خارجی پروفیل از انتقال حرارت جلوگیری می‌کنند.

 

نکته‌ای که در ساخت پنجره آلومینیومی ترمال بریک حائز اهمیت است، این است که نوارهای پلی آمیدی نسبت به نوارهای PVC گزینه بهتری هستند، چرا که ماندگاری و مقاومت بالایی دارند. همچنین پروفیل ترمال بریک از لحاظ قیمتی نسبت به رقیب خود یعنی پروفیل اختصاصی گرانتر است. با این حال این هزینه پس از ۵ سال بازگشت خواهد داشت.

نحوه کار پنجره آلومینیومی ترمال بریک

همانطور که اشاره شد، به درب و پنجره‌های آلومینیومی که به وسیله ماده‌ی عایقی در قسمت داخلی و خارجی پروفیل پوشانده شده‌اند، درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک گفته می‌شود.

به عبارتی پلیت یا صفحه ترمال در میان دو بخش درونی و بیرونی قرار گرفته و از عبور حرارت جلوگیری می‌کند. با کنترل عبور حرارت می‎‌توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. فراموش نکنید که انرژی گرمایی از ۳ روش قابل انتقال است:
• انتقال حرارت از طریق لمس مواد
• انتقال حرارت از طریق همرفت
• تابش انرژی گرمایی از امواجی با فرکانس بالا

پنجره ترمال بریک به گونه ساخته شده است که در برابر حرارت و سرما عایق خوبی باشد. این کار به واسطه ماده‌ای که قسمت داخلی و خارجی را جدا می‌کند، انجام می‌شود. به پدیده کاهش انتقال حرارت و سرما در این محصولات “شکست حرارتی” می‌گویند.

به بیانی ساده‌تر، پنجره Thermal Break ابزاری است که در آن بنده و اجزا به عناصر داخلی و خارجی دسته بندی شده و با ماده‌ای با رسانایی کم به هم پیوسته‌اند. توجه کنید رسانایی این ماده جداکننده نباید از ۰٫۵ وات بر متر کلوین بیشتر شود.

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره اصطلاح ترمال بریک ارائه شد. همچنین به معرفی پنجره آلومینیومی ترمال بریک پرداختیم.

مجموعه مانا پنجره در راستای تکمیل محصولات پنجره دوجداره خود اقدام به تولید پنجره آلومینیومی ترمال بریک و نانترمال نموده است. پروفیل آلومینیومی مورد استفاده از برند آکپا می باشد. محصولات آکپا با توجه به قدمت و سابقه در تولید پروفیل های آلومینیومی ، از تنوع خوبی برخوردار می باشد. پنجره دوجداره آلومینومی در انواع مختلف لولایی ، کشویی ، و لیفت اسلاید قابلیت تولید دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top