معلولین، قشری ۱۲ میلیون نفری که تقریبا ۱۵ درصد از جمعیت کشورمان ایران را تشکیل میدهند از این رو تلاش بیشماری شده است که وسایلی طراحی و ساخته شوند که مخصوص این عزیزان باشند و راحتی آنها را فراهم کنند مانند نرده‌ها و پله‌های مخصوص ولی در این اینجا به تعریف از یکی دیگر از این وسایل یعنی پنجره دو جداره ویژه معلولین می پردازیم که توسط تیم ماهر مانا پنجره طراحی و ساخته شده است که تخصص در تولید انواع پنجره دوجداره دارند.

به فراوان دیده شده است که بسیاری از درب‌ها و پنجره‌هایی که در فضاها مورد استفاده قرار گرفته است مناسب معلولین نیست و ابعاد آنها اجزاء نمیدهد که عبور از آنها راحت صورت گیرد و یا اینکه در بعضی از موارد شاهد هستیم که دستگیرهای نصب شده برروی درب‌ها بسیار بالاتر از سطح مورد دسترس معلولین است که باعث اذیت میشود که این موارد باعث شده است تیم مانا پنجره با در نظر گرفتن ابعاد دقیق و صحیح دست به کار شده است و پنجره‌ها ی دوجداره ویژه معلولین ارائه داده است.

محل قرار گیری دستگیره درب و یا پنجره

محل قرار گیری دستگیره درب و یا پنجره دوجداره

جهت استفاده افراد معلول نشسته بر روی ویلچر ، ارتفاع دستگیره درب یا پنجره دوجداره طوری باید در نظر گرفته شود که دست فرد نشسته بر روی ویلچر در هنگام گرفتن دستگیره تقریبا عمود بر دستگیره باشد تا بیشترین نیرو را در بهترین حالت بتواند بر دستگیره وارد نماید تا درب و یا پنجره توسط فرد معلول به راحتی باز و بسته شود. ۹۶۵ میلیمتر ارتفاع استاندارد محل قرار گیری دستگیره درب و یا پنجره جهت استفاده افراد معلول است.

بیشتر بخوانید: انواع دستگیره پنجره دوجداره 

 آستانه مورد استفاده در پایین درب

در حالت معمولی در درب های upvc و یا درب های آلومینیومی دوجداره یک آستانه به ارتفاع ۶ سانت قرار گرفته‌اند که مانع بسیار خطرناکی در هنگام تردد با ویلچر است. در این حالت باید از آستانه های تریشلد آلومینیومی استفاده گردد که تنها یک سانت برآمدگی دارند و جهت تردد افراد سالمند و معلول ، مخصوصا جهت عبور با ویلچر بسیار مناسب می باشد.

 

 عرض استاندارد جهت درب

 عرض استاندارد جهت درب

برای درب ورودی باید حتما عرض ویلچر را مد نظر قرار داد، با توجه به اینکه ۷۶۰ میلیمتر عرض استاندارد ویلچر در حالتی که دست های فرد بر روی دستگیره ها باشد بنابراین فضای مفید باز شدن درب جهت عبور فرد معلول با یک ویلچر استاندارد نباید از ۷۶۰ میلیمتر کمتر باشد ،۸۰۰ میلیمتر بهترین عرض استاندارد جهت عبور و مرور فرد با ویلچر محسوب میشود.

بهترین و مناسب ترین روش باز شدن پنجره جهت افراد معلول

پنجره دو جداره استاندارد در انواع لولایی تک حالته ، لولایی دوحالته ، فولکس واگنی ، کشویی و لیفت اسلاید قابل تولید است. بازشو های مدل لولایی در هنگام باز شدن فضای داخل را اشغال می کنند اما در مدل های اسلایدینگ معمولی و لیفت اسلاید و فولکس واگنی ، باز شو به سمت چپ و یا راست حرکت می کند و فضای داخل را اشغال نمی کند.

 

نوع شیشه مورد استفاده جهت پنجره دوجداره ویژه افراد معلول

نوع شیشه مورد استفاده جهت پنجره دوجداره ویژه افراد معلول

جهت بالا بردن ایمنی شیشه های دوجداره و مقاوم کردن آنها در برابر ضربه ، حتما از شیشه های دوجداره سکوریت جهت پنجره ها و درب ها استفاده نمایید چون علاوه بر مقاوم شدن تا ۳۰ درصد در برابر ضربه ، در هنگام شکستن به قطعات کریستالی ریز غیر برنده تبدیل خواهند
شد. استفاده از شیشه های لمینیت نیز پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید: پارتیشن بندی با پنجره دوجداره

 طراحی پنجره بر مبنای سطح دید

در طراحی پنجره دوجداره مخصوص افراد معلول نشسته بر روی ویلچر باید“سطح دید ” دقت فراوانی گردد. رعایت این نکته باعث میگردد که فرد نشسته بر روی ویلچر در نبود پروفیل های اضافی بر روی پنجره ، منظره بیرون را بخوبی تماشا کند و پنجره نصب شده انتقال دهنده حس خوبی باشد.

در سطح دید افراد نشسته بر روی ویلچر باید از شیشه های یک تکه و فاقد هرگونه پروفیل های عمودی و افقی استفاده کرد که منظره بیرون به خوبی دیده شود.

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شده است اگر گروه طراحی بتواند موارد بالا را در طراحی خود به کارگیرد می تواند درب و پنجره هایی مناسب با معلولین عزیز طراحی و عرضه کند که تیم مانا پنجره به این دستاورد چشم‌گیر رسیده است و نیاز معلولین عزیز را برطرف کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top