مهمترین عامل در وزن پنجره دوجداره صرفنظر از شیشه، وزن پروفیل بکار رفته در آن است. اما چرا این وزن اهمیت دارد و بحث آن مطرح می شود؟ برای روشن سازی این مطلب در ابتدا عوامل تاثیر گذار در وزن پنجره دو جداره را بررسی می کنیم و در ادامه مطلب اهمیت وزن یک متر مربع پنجره upvc را شرح می دهیم.

 

بیشتر بدانید: انواع پنجره دوجداره به لحاظ جنس پروفیل 

 

یکی از فاکتورهای مهم در طول عمر و دوام پنجره های دو جداره جنس پروفیل و ضخامت آن است که بایستی به اندازه ای باشد که تحمل بار شیشه و عوامل خارجی را داشته باشد.

 

فاکتورهای موثر بر وزن پنجره دو جداره

وزن پنجره دوجداره
وزن پنجره دوجداره با شیشه ۶-۴ دوجداره

عوامل متعددی بر وزن پنجره دوجداره تاثیر گذار هستند که مهمترین آنها شامل موارد زیر می شود:

نوع پروفیل استفاده شده: پروفیل های با جنس های مختلف وزن متفاوتی دارند. از طرف دیگر پروفیل ها در ضخامت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین برای اینکه وزن هر متر مربع پنجره دو جداره را حساب کنیم ابتدا بایستی وزن هر متر طول پروفیل با توجه به جنس و ضخامت دیواره های آن مشخص شود. هر متر طول پروفیل upvc بدون گالوانیزه داخلی با توجه به ابعاد و ضخامت گوشته داخلی بین ۱/۲ تا ۱/۶ کیلوگرم متفاوت است که این تفاوت ناشی از انواع مختلف برند های upvc می باشد. بیشترین وزن مربوط به پروفیل ویستا بست می باشد.

بطور دقیق فریم ۵ کاناله ویستابست وزنی برابر با ۱٫۵۶ کیلوگرم / فریم سری ۶۰ یا ۳کاناله ۱٫۲۴ کیلوگرم

مولین ۵ کاناله ویستابست هر متر طول ۱٫۵۷ کیلوگرم/ مولین ۳ کاناله ۱٫۳۵ کیلوگرم

بازشو پنجره ۵ کاناله ویستابست هر متر طول ۱٫۵۶ کیلوگرم/بازشو پنجره ۳ کاناله ۱٫۳۹ کیلوگرم

زهوار دوجداره هر متر طول ۰٫۲۰ کیلوگرم در هر متر طول/

 

وزن گالوانیزه مورد استفاده: در داخل پروفیل های upvc جهت استحکام بخشیدن به پنجره upvc از گالوانیزه های داخلی استفاده می شود. بر اساس نوع و برند پروفیل ابعاد و ضخامت این گالوانیزه ها متفاوت است اما استاندارد آن با ابعاد ۲۵* ۲۵ میلیمتر می باشد با ضخامت گوشته ۱تا ۱/۵ میلیمتر . وزن گالوانیزه یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار در محاسبه وزن پنجره ساخته شده می باشد.

وزن گالوانیزه u شکل استاندارد ویستابست با ضخامت ۱٫۵ میلمتر تقریبا در هر متر طول ۱ کیلو گرم می باشد. وزن گالوانیزه پروفیل درب با توجه به ابعاد بزرگ تر آن در هر متر طول ۱٫۵ کیلوگرم می باشد. وزن گالوانیزه مولین استاتیکی که به شکل قوطی می باشد و ضخامت ۲ میلیمتر در هر متر طول برابر است با ۲ کیلو گرم.

یراق آلات استفاده شده: طرح های متفاوتی از پنجره های دوجداره وجود دارد: لولایی، کشویی و فولکس واگنی که برای هر کدام از یراق آلات خاص استفاده می شود.

وزن شیشه: ساختار شیشه و ضخامت آنها در وزن نهایی پنجره دو جداره تاثیر گذار است. تفریبا هر میل شیشه در هر متر مربع ۲/۵ کیلو وزن دارد یعنی یک شیشه دوجداره ای که یک جدار آن شیشه ۶ میل و یک جداره دیگر آن شیشه ۴ میل باشد ، در هر متر مربع وزنی معادل ۲۵ کیلوگرم دارد.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر وزن پنجره‌ دوجداره یو پی وی سی را محاسبه کنیم باید وزن پروفیل یو  پی وی سی وزن  گالوانیزه و وزن شیشه دوجداره را به طور دقیق محاسبه کنید.

 

اهمیت محاسبه وزن پنجره دوجداره

وزن پنجره دوجداره

اهمیت محاسبه وزن پنجره دو جداره  از بابت تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی است. بار استاتیکی مربوط به وزن شیشه و بار دینامیکی به عوامل خارجی چون وزش باد و زلزله باز می گردد. در پنجره های دو جداره از دو لایه شیشه استفاده می شود. پس طبیعتا چنین پنجره هایی وزن بالاتری نسبت به پنجره های معمولی دارند.

از طرفی دیگر شیشه های مختلفی به لحاظ ساختار شکستن (ساده و سکوریت) و ضخامت مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه ها خود نیز وزن های مختلفی دارند و هرچه وزن شیشه بالاتر رود به پروفیل مقاومتری نیاز است.

مسلما پروفیل های آهنی و چوبی مقاومت بالاتری برای تحمل وزن شیشه دارند اما همانطور که در مقالات قبلی بررسی کردیم هر کدام از این دو نوع پروفیل به دلیل داشتن نقایص قابل توجه بتدریج کنار گذاشته شده اند و پنجره های دو جداره upvc جایگزین آنها شده است.

 

پنجره دوجداره upvc

وزن پنجره های دوجداره upvc
وزن پنجره دوجداره upvc

یکی از پروفیل های پرکاربرد به خصوص در نسل جدید پنجره های دوجداره ماده یو پی وی سی است. این ماده نوعی پلاستیک مشتق شده از ترکیب pvc با روان کننده است که منجر به اصلاح نقایص پی وی سی شده است. امروزه از این ماده به دلیل ویژگی‌های مثبتی که دارد در مقیاس وسیع در صنایع ساختمان سازی و به عنوان جایگزینی برای مصالحی چون سیمان، چوب، آلومینیوم و آهن استفاده می شود.

یو پی وی سی بر خلاف پی وی سی شکننده نیست و قابلیت خمش پذیری و انعطاف دارد. ماده بسیار سبکی است. برای مناطق جغرافیای با آب و هوای مختلف قابل استفاده است. مقاومت خوبی در برابر رطوبت، حرارت، تاثیرات مخرب اشعه ماورا بنفش خورشید و همچنین ضربه دارد.

از طرفی دیگر عایق قوی در برابر انتقال حرارت و الکتریسیته است و در زمان حریق باعث تشدید آتش سوزی نمی شود. با توجه به روش رنگ آمیزی پروفیل های یو پی وی سی رنگ آنها ثابت می ماند و همچنین تنوع رنگ و طرح آنها بالا است.

 

ابداع ماده upvc توسط صنایع پتروشیمی تحمل عظیمی را در حوزه ساختمان سازی بوجود آورد. مهمترین کاربرد آن در ساخت پنجره های دوجداره با قیمتی بسیار مناسب تر از آهن و طول عمری به مراتب بیشتر از آن است.

 

وزن پنجره دوجداره upvc

پروفیل های upvc برای تحمل وزن شیشه باید ضخامت مشخصی داشته باشند. هر چقدر وزن پروفیل بیشتر باشد به معنای افزایش ضخامت لایه های پروفیل و در نتیجه افزایش استقامت و تراکم بافت آن است. چنین پروفیلی کیفیت بهتر و در نتیجه تحمل بار بیشتری را دارد. این مفهوم با استفاده از شاخص وزن واحد متر پروفیل سنجیده می شود. وزن هر متر پروفیل‌ upvc استاندارد بطور تقریبی بین ۱/۲ تا ۱/۶ کیلو گرم است.

وزن پنجره دوجداره با گالوانیزه داخلی
وزن پنجره دوجداره با گالوانیزه داخلی u شکل

جهت افزایش مقاومت پروفیل های upvc از قطعات جانبی چون پروفیل گالوانیزه و کانال های پروفیل استفاده می شود. طبق استاندارد های تدوین شده برای این منظور بایستی از گالوانیزه های با حداقل ضخامت ۱٫۵ میلیمتری در داخل پروفیل های upvc استفاده شود.

این ضخامت برای افزایش استقامت پروفیل و تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی وارده به پنجره ضروری است. همچنین انقباض و انبساط پروفیل را به حداقل رسانده و از خم شدن و تغییر حالت آن جلوگیری می کند.

 

بیشتر بدانید: ابعاد استاندارد پنجره دوجداره upvc

نتیجه گیری

یکی از مزایای پنجره های دو جداره upvc وزن سبک تر آنها در مقایسه با پنجره های آهنی است. اما upvc نیز برای تحمل بار استاتیکی ناشی از شیشه و بار دینامیکی ناشی از برخورد نیروی باد و زلزله بایستی مقاومت قابل قبولی داشته باشد. هرچه وزن هر متر پروفیل بالاتر باشد مقاومت و استحکام آن افزایش می یابد. در رده بعدی استحکام پروفیل upvc با تعبیه قطعاتی چون پروفیل گالوانیزه و کانال های پروفیل در ساختار آن تقویت شده است.

بنابراین نگرانی از بابت مقاومت پنجره های دو جداره upvc وجود ندارد. این پنجره ها در عین سبک بودن توانایی تحمل بارهای مختلف را دارند و بدون تغییر شکل و خم شدن سال های زیادی دوام خواهند داشت. برای سفارش پنجره های دوجداره با کیفیت و استاندارد upvc می توانید با شماره های درج شده در وب سایت مانا پنجره تماس حاصل فرمایید.

 

4.8/5 - (26 امتیاز)

This Post Has 5 Comments

  1. وزن مخصوص برای تموم پروفیل های موجود از شرکت های دیگه رو از کجا باید تهیه کنم .برای کار کارگاهی

  2. با سلام / به طور متوسط وزن یک متر طول پنجره یو . پی . وی .سی چقدر است ؟ چون نحوه پرداخت به پیمانکاران بر اساس فهرست بها برنامه بودجه، کیلوگرم می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top