استین گلاس یک هنر است که با کمک دست انجام می‌شود که از این هنر در معماری های کلاسیک اروپا در گذشته به وفور استفاده شده است. شیشه های استین گلس بر روی انواع پنجره ها دوجداره upvc و  پنجره آلومینیومی قابلیت نصب را دارد.

پنجره ‌ها و شیشه‌های خانه امروزه یکی از اصلی‌ترین رکن‌ها منازل از دوران قدیم تا به امروزه می‌باشد. یکی از مهم‌ترین و پر استفاده ترین روش‌ها برای زیباسازی منزل استفاده از شیشه‌های رنگی در پنجره‌ها می‌باشد که در خانه‌ها و مکان‌های قدیمی موجود می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

استین گلس

ولی این هنر فقط مربوط به زمان‌های قدیم و کهن نمی‌باشد بلکه زیبایی این هنر آن را به اثر مدرن نیز کشانده است و امروزه در خانه‌ها و بسیاری از مکان‌های اداری و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

از گذشته‌های دور تا به امروز معماران و صنعت‌گران حوزه هنر و معماری، با استفاده از تکنیک‌های گوناگون، شیشه‌های رنگی را در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار دادند.


استین گلاس چیست ؟

استین گلاس یک هنر می‌باشد که با کمک دست انجام می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت اصل این هنر قرار گرفتن شیشه‌های رنگی به طور منظم در کناریکدیگر و به وجود آوردن اشکالی زیبا می‌باشد که با کمک دست صورت می‌گیرد.

شیشه‌های رنگی توسط سیم‌های جدا کننده از جنس قلع، بندکشی می‌شوند و اشکال گوناگون را به وجود می‌آورند. شیشه‌های رنگی استین گلاس در انواع طرح‌ها و ضخامت‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استین گلس چیست

در این میان بیشترین شیشه مصرفی شیشه‌های ۳ میل اکراینی است.

شیشه استین گلاس یا استیند گلاس که گاهی به آن استند گلاس نیز گفته می‌شود، نوعی شیشه‌ای خاص و زیبا می‌باشد که از بهم پیوستن چندین شیشه کوچک و رنگی در کنار یکدیگر به وجود می‌آید. با مونتاژ و چسباندن تکه شیشه‌های رنگی به یکدیگر تصاویر و اشکال مختلف به وجود می‌آید که با سلیقه و نظر خود و همچنین با توجه به دکور خانه می‌توانید آن را انتخاب کنید .

در طول تاریخ، اصطلاح استین گلاس، منحصرا به پنجره مساجد، کلیسا، موزه‌ و دیگر بناها اشاره دارد.

در گذشته این شییشه‌ها تنها در پانل‌های تخت و به عنوان شیشه مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروزه از آنها برای ساخت مجسمه و دیگر آثار هنری استفاده می‌گیرد و این در حالی است که استفاده سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

مرور تاریخچه

تاریخچه این نوع شیشه به قرن هفتم میلادی به انگلستان باز می‌گردد که نشان دهنده غربی بودن این هنر می‌باشد. هنر استین گلاس در دوره رومانسک یعنی قرن ۶ تا ۱۱ میلادی و با پیدایش سبک گوتیک در معماری، به یکی از قالب‌های هنری آن زمان تبدیل شده بود.

از آنجایی که سبک گوتیک یک سبک مذهبی بود، اکثر بناهایی که با استفاده از این هنر ساخته می‌شد مکان‌های مذهبی و کلیساها بودند.

از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بناهای و مکان‌های به جای مانده از هنر استین گلاس، می‌توان به پنجره‌های چوبی کلیسای جامع آگسبورگ واقع در آلمان اشاره نمود که در قرن یازدهم ساخته شده است.

شیشه استین گلس

این هنر همچنان تا قرن پانزدهم نیز ادامه داشت و در معماری کلیساهای شارتر فرانسه و کانتربری انگلیس به خوبی قابل مشاهده است.با تداوم این هنر در قرن نوزدهم میلادی و پیشرفت مواد اولیه و قابلیت‌هایی مانند استحکام و استقامت، هنر استین گلاس توسط لوئیس کامفورت تیفانی هنرمند، نقاش و طراح آمریکایی، به هنری کاربردی تبدیل شد.

به همین علت این شیشه‌ها به شیشه‌های تیفانی نیز معروف هستند. هنر استین گلاس به شیشه‌های ارسی ایران بسیار شبیه هستند. در واقع شیشه های استین گلاس شباهت بسیار زیادی با هنر گره چینی ایرانیان دارد.

شیشه‌های استین گلاس

معمولا بسیاری از افراد شیشه‌های استین گلاس را تنها یک شیشه تزئینی و برای زیبایی می‌دانند واز مقاومت و استحکام بالای آن بی خبر هستند. این شیشه‌ها با داشتن ساختار ترکیبی از شیشه و فلز مقاومت بالایی از خود نشان داده‌اند و در برابر عوامل محیطی مانند عبور گرما و سرما بسیار خوب عمل می‌کنند.

این شیشه‌ها همین‌طور در برابر عبور اشعه‌های مضر فرابنفش عملکرد خوبی دارند و عایق خوبی برای انتقال صدا به شمار می‌روند. پنجره‌هایی که در ساخت آن‌ها از شیشه استین گلاس استفاده می‌شود به دلیل داشتن مفتول‌های فلزی انعطاف‌پذیر، از نظر ایمنی بسیار مقاوم و مستحکم هستند.

این شیشه‌ها نور محیط را به خوبی تامین می‌کنند و با به وجود آوردن یک نور رنگی و زیبا فضایی دلنشین و خاص را به وجود می‌باورند. با توجه به اینکه برای اجرای شیشه استین گلاس، از انواع متفاوت شیشه با جنس و رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود، هنگام تابش نور خورشید، شاهد جلوه زیبایی از بازی نور و رنگ در محیط خواهید بود.

بازتاب نور حاصل از شیشه‌های استین گلاس به هیچ وجه با بازتاب نور حاصل از شیشه‌های رنگی قابل مقایسه نیست. این شیشه‌ها به دلیل بازتاب جذاب نور و درخششی که دارند برای هر مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده شیشه استین گلاس در پنجره دوجداره

شیشه استین گلاس به عنوان یک اثر هنری و یک صنعت خاص، به مهارت هنری کارآمد و مهندسی دقیق برای چیدمان و مونتاژ قطعات در کنار یکدیگر نیاز دارد. امروزه شیشه‌های استین گلاس به عنوان یکی از عناصر اصلی و مهم برای دکوراسیون درب، سقف و پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آن‌جایی که درب و پنجره از اعضای اصلی ساختمان است معماران همواره به دنبال طرح‌های خاص و یونیک برای آن‌ها می‌باشند تا بتوانند از آن‌ها به عنوان عناصر اصلی در طراحی داخلی و خارجی بنا استفاده کنند. این نوع شیشه  به خاطر ظاهر جذاب و لوکسی که دارد چهره متفاوتی به دکوراسیون داخلی و خارجی فضا می‌بخشد.

شیشه استند گلاس که به نوعی شیشه دکوراتیو است در هر فضای از ساختمان که کاربردی شیشه داشته باشد قابل استفاده است.

از جمله این فضاها می‌توان به درب‌های لابی و ورودی ساختمان، پنجره‌های تزیینی، سقف‌های کاذب، نورگیرهای شیشه‌ای، گنبدهای شیشه‌ای، و یا لایت باکس‌ها اشاره کرد. ساخت شیشه‌های استین گلاس به دلیل مهارت و دقت بالایی که در اجرا نیاز دارد کمی سخت و زمان‌بر است.

این نوع از شیشه‌های دکوراتیو جزء پرکار و وقت‌گیر‌ترین نوع شیشه‌ها هستند و زمان زیادی برای ساخت و اجرای آن‌ها نیاز است.

در این نوشته سعی بر این شده که به هنر استین گلاس و کاربرد آن در پنجره دوجداره پرداخته شود و همچنین نشاندهنده زیبایی و کارایی این هنر در ساختمان امروزی می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top