پنجره دوجداره کلنگی به نوعی از پنجره گفته می شود که فقط از سمت بالا یا پایین با زاویه ای تعیین شده باز می شود. این نوع پنجره دوجداره بیشتر در سرویس ها و یا در راهروها مورد استفاده قرار می گیرد، که توانایی خروج سریع بخار از سرویس های بهداشتی و حمام ها را دارا می باشد.

پنجره upvc کلنگی از یک جهت باز می شود. این بازشو قابلیت تغییر به صورت از بالا به پایین و یا از پایین به بالا را دارد. همچنین می توان نحوه باز شدن را به سمت بیرون و یا داخل تغییر داد.

به طور معمول پنجره های دوجداره کلنگی به صورت کوچک ساخته می شود. در این فضاها دید زیاد اهمیتی ندارد و دلیل استفاده از این پنجره نور و تهویه هوا است. در بازشو پنجره اگر از بالا باشد، در حین باریدن باران خطر ورود آب به داخل محیط از بین خواهد رفت و همچنین اگر پرده ای روی پنجره باشد، این پنجره مزاحمتی را برای پرده نصب شده به وجود نمی آورد.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با پنجره دوجداره کلنگی آشنا کنیم که اگر قصد خرید پنجره دوجداره برای آشپپزخانه، سرویس بهداشتی و یا حمام ساختمان خود را دارید، بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیشتر بدانید: بهترین طرح های پنجره upvc

از انواع پنجره دوجداره کلنگی می توان به نوع تک حالته، دو حالته و کشویی اشاره کرد.

انواع پنجره دوجداره کلنگی

انواع پنجره دوجداره کلنگی
تک حالته: در این نوع امکان باز و بسته شدن پنجره تنها در یک جهت وجود دارد.

دو حالته: در این نوع امکان باز و بسته شدن پنجره در دو جهت وجود دارد.

کشویی: در این نوع امکان باز و بسته شدن پنجره هم به صورت کلنگی و هم به صورت کشویی وجود دارد.

مزایای استفاده از پنجره دوجداره کلنگی

مزایای استفاده از پنجره دوجداره کلنگی
۱) قابلیت نصب دو نوع یراق (اسپانیولت و فینگرپول).

۲) قابل استفاده در سرویس‌های بهداشتی، حمام، راه پله‌ها و نورگیر‌های قابل دسترسی.

۳) تعویض و نصب سریع یراق نوع فینگرپول در صورت آسیب دیدگی.

۴) قابلیت تغییر جهت بازشو ( از بالا به پایین و برعکس) از داخل بالا به بیرون و پایین به بیرون با توجه به سلیقه و نوع سفارش مشتری.

در چه مکان هایی می توان از پنجره کلنگی استفاده نمود؟

مکان های استفاده از پنجره دوجداره کلنگی

  • سرویس بهداشتی
  • حمام
  • آشپزخانه
  • راه پله ها

 

یراق پنجره دوجداره کلنگی

یراق پنجره دوجداره کلنگی

یراق کلنگی پنجره دوجداره upvc برای پنجره های کوچک داخل حمام و سرویس استفاده می گردد. این نوع یراق فقط اجازه می دهد لنگه پنجره تا یک زاویه مشخص شده ای از قسمت بالا باز شود. قیمت پنجره دوجداره کلنگی به علت کوچک بودن و کم استفاده شدن یراق به نسبت یراق آلات دیگر بسیار کمتر می باشد.

علت اصلی آن این است که معمولا در سرویس و حمام فضایی برای باز کردن پنجره وجود ندارد. این یراق کمک می کند تا لنگه در جای خود و یک زاویه کوچک برای تبادل هوا باز شود و مزاحمتی برای اطراف خود نداشته باشد.

قطعات مورد استفاده در یراق کلنگی پنجره دوجداره upvc

قطعات مورد استفاده در یراق کلنگی پنجره دوجداره upvc
قفل کلنگی یا انگشتی که یک قسمت از آن روی لنگه پنجره سوار می شود و قسمت دیگر آن روی فریم. قطعه ای که رو لنگه می باشد جای انگشت دارد که برای باز کردن آن را کشیده و لنگه آزاد می شود.

بازویی کلنگی که این هم بر روی فریم هم بر روی لنگه سوار است و زمانی که لنگه را باز می نمایید، این بازویی لنگه را در زاویه ای خاص نگه می دارد این بازویی برای پنجره سرویسی که نهایتا ۵۰*۵۰ سانتی متر باشد، یک عدد نصب می شود. در صورتی که ابعاد بزرگتر شود حتما باید هر دو طرف لنگه بازویی نصب نمود تا بتواند وزن لنگه را نگه دارد.

لولای پنجره مانند لولای یراق آلات تک حالته می باشد معمولا به علت آنکه ابعاد و وزن در این پنجره بسیار کوچک و کم است از لولای ۷۵ سانتی استفاده می گردد.

در صورتی که بخواهیم از یراق کلنگی سرویس برای ابعاد بزرگ تر از ۵۰*۵۰ سانتی متر استفاده کنیم باید به جای انگشتی یا قفل کلنگی از اسپانیولت تک حالته استفاده نمود و به جای زدن یک بازویی حتما از دو بازویی برای نگه داشتن لنگه استفاده نمود.

دستگیره پنجره دوجداره کلنگی

دستگیره پنجره دوجداره کلنگی
در این محصول می توان از دستگیره پنجره دوجداره و یا چفت انگشتی فنری استفاده کرد. در پنجره هایی که امکان دسترسی به آنها کم است، بهتر است از چفت موشکی یا فنری استفاده شود. مزیت این یراق نسبت به دستگیره، بسته شدن پنجره با فشار لنگه می باشد. با فشردن لنگه ضامن بصورت فنری پایین رفته و چفت می شود.

از دیگر تفاوت های پنجره کلنگی با دستگیره یا بدون دستگیره (چفت انگشتی) وجود اسپانیولت تک حالته و قیمت بالاتر پنجره کلنگی دستگیره دار است.

نحوه باز کردن کامل پنجره کلنگی

 نحوه باز کردن کامل پنجره کلنگی
مدل پنجره دوجداره کلنگی بیرون بازشو در انواع مدل های پنجره آلومینیومی 

باقی ماندن لنگه در حالت باز بوسیله بازوی یراق انجام می گردد. برای مواردی همچون نظافت که نیاز با بازشدن ۱۸۰ یا ۹۰ درجه درب است، می توان با آزاد کردن ضامن کنار بازو، لنگه را کاملا باز کرد.

بیشتر بدانید: ویژگی های بهترین پنجره دوجداره

باقی ماندن لنگه در حالت باز بوسیله بازوی یراق انجام می گردد. برای مواردی همچون نظافت که نیاز با بازشدن ۱۸۰ یا ۹۰ درجه درب است، می توان با آزاد کردن ضامن کنار بازو، لنگه را کاملا باز کرد.

پنجره دوجداره دارای انواع و اقسام مختلفی بوده که یکی از آن ها پنجره دوجداره کلنگی می باشد. در واقع این نوع پنجره تنها حالت دوم پنجره دوحالته (بازشو ۳۰ درجه از بالا) را اجرا می کند. معمولا پنجره upvc کلنگی در اندازه های کوچک ساخته می شود و خروج بخار هوا را به راحتی ممکن می سازد.

بدین منظور بهینه ترین حالت بازشو برای این نوع پنجره، پنجره دوجداره کلنگی است. در این فضاها دید به بیرون اهمیتی ندارد و تنها ورود نور و تهویه هوا حائز اهمیت است. حالت بازشو از بالا یا پایین و محدودیت در مقدار باز شدن دو ویژگی اصلی پنجره upvc کلنگی است. در این مدل از پنجره ها به راحتی می توانید از انواع توری های پنجره استفاده نمایید.

مجموعه مانا پنجره یکی از تولیدکنندگان برتر پنجره دو جداره در ایران است که محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار می دهد، اگر قصد خرید این نوع از پنجره ها را دارید جهت آگاهی از قیمت پنجره دوجداره و انواع مدل های آن  می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top