یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان، قاب پنجره دوجداره است و نقش مهمی در نمای داخلی و خارجی ساختمان دارد. معماران با این دید پنجره ها را طراحی می‌کنند، که آن‌ها بخشی از نمای ساختمان هستند. البته این نظر، با توجه به سایه‌هایی که پنجره‌ها بر روی نما ایجاد می‌کنند و آن‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بسیار کورکورانه‌ به حساب می‌آید.

با همه این‌ها، طراحی پنجره دوجداره و ارتباط آن با نما موضوعی است، که در ابتدای کار، باید توسط معمار طراحی و دیزاین شود. هر چند ممکن است، نیاز باشد که پنجره‌های مناسب برای نصب به صورت سفارشی تهیه شوند، اما مدل‌های آماده موجود در بازار نیز قابل خریداری هستند.

به هر حال، با هر نگاه و روشی که پنجره‌های ساختمانی تولید و طراحی شوند، باز هم باعث زیبایی در نمای ساختمان می‌شوند و به فضا روشنایی می‌بخشند. با توجه به گستردگی امروز نماهای شیشه‌ای، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد افزایش محبوبیت استفاده از انواع پنجره‌ها و شیشه‌ها برای نمای ساختمان خواهیم بود. هر قدر که پیش‌تر برویم، میزان استفاده از پنجره و شیشه در نما بیشتر و استفاده از دیگر متریال کمتر خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم، به توضیح تاثیر قاب پنجره دوجداره در زیبایی نمای ساختمان بپردازیم.

 

بیشتر بدانید: طراحی پنجره دوجداره

 

از انواع قاب پنجره دوجداره می توان قاب آلومینیومی، قاب چوبی، قاب upvc، قاب کامپوزیت، قاب فایبرگلس، قاب آهنی را نام برد.

 

تاثیر و کاربرد قاب پنجره دوجداره بر زیبایی و جلوه نما

 قاب پنجره دوجداره
تاثیر قاب پنجره دوجداره در نمای ساختمان

اما به نظر شما چرا استفاده از نمای دوجداره پنجره‌ای و شیشه‌ای، به مرور با سایر نماها جایگزین خواهد شد؟ علت این امر آن‌ است، که برای استفاده روزانه بیشتر از انرژی خورشیدی و کاهش دمای اطراف به نماهایی نیازمندیم، که انتقال دهنده نور بیرون به داخل ساختمان باشند. همچنین برای استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی همچون پرده‌های کنترلی، به نماهای شیشه‌ای نیازمندیم.

 

انواع قاب پنجره دوجداره

قاب پنجره دوجداره
یکی از اجزای مهم پنجره دوجداره، قاب، چهارچوب یا فریم آن است. برای انتخاب مصالح و متریال مناسب پنجره دوجداره، باید ویژگی های هر یک از انواع آن ها را بررسی کرد. در ادامه انواع قاب های پنجره را بررسی می کنیم.

  • قاب آلومینیومی
  • قاب چوبی
  • قاب upvc
  • قاب کامپوزیت
  • قاب فایبرگلاس
  • قاب آهنی

 

قاب پنجره دوجداره آلومینیومی

قاب پنجره دوجداره
قاب پنجره دوجداره آلومینیومی، مزایای فراوانی دارد. این قاب ها محکم و در عین حال بسیار سبک هستند.

چارچوب های آلومینیومی، تحمل وزن شیشه دوجداره سنگین را دارد و هر نوع شیشه ای را می توان بر روی آن ها نصب کرد. قاب های آلومینیومی پنجره دوجداره همچنین دارای رنگ بندی های بسیار متنوعی هستند و قابلیت هماهنگی با هر نوع دکوراسیونی را دارند. هزینه نگهداری و تعمیر آن ها نیز بسیار پایین است.

این قاب به راحتی می تواند باعث اتلاف انرژی شود. و در معرض آلودگی و رطوبت دچار آسیب می شود.

 

قاب پنجره دوجداره چوبی

قاب پنجره دوجداره

یکی از فریم هایی که می تواند مناسب باشد فریم چوبی است. قاب های چوبی عایق حرارتی بسیار خوب و کارآمدی هستند و متریال مناسبی برای منازل به حساب می آیند. چوب را نیز می توان به هر شکل درآورد و قابلیت تغییر نیز دارد. قاب چوبی نیاز به مراقبت بیشتری دارد اگر در محیط های مرطوب از قاب پنجره چوبی استفاده کنید در طول زمان دچار ترک، تاب یا پوسیدگی می شود.

 

قاب upvc

قاب پنجره دوجداره
فریم های درب و پنجره upvc به طور معمول از پلی وینل کلرید با تثبیت کننده های uv ساخته می شوند. به دلیل وجود فضاهای خالی در ساختار قاب پنجره های upvc، این قاب ها می توانند با لایه های عایق پر شده و مانع انتقال حرارت با محیط خارجی شوند. استفاده از این قاب ها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها شود.

همچنین نگهداری از آن آسان بوده عمر مفید بالایی دارد و قابل بازیافت هستند. قاب های upvc شکل، اندازه و رنگ های متنوعی دارند و می توانند در طیف رنگی و طرح های گوناگونی از جمله طرح چوب تولید شوند. قاب های upvc عایق دما، جریان الکتریسیته، ضد اشتعال و آتش سوزی هستند و موجب تشدید آتش سوزی نمی شوند.

 

قاب کامپوزیت

قاب پنجره دوجداره
این قاب ها از فراورده های کامپوزیتی چوبی ساخته می شوند و نسبت به چوب مقاومت و پایداری بیشتری دارند. تبادل حرارت در قاب های کامپوزیتی مانند قاب های چوبی معمولی خوب است و دوام آن ها در برابر پوسیدگی بسیار بیشتر از چوب می باشند.

 

قاب فایبرگلاس

قاب پنجره دوجداره
دوام و مقاومت، دو ویژگی برجسته قاب های فایبرگلاس در پنجره های دوجداره است. در این قاب ها بین اجزا فضای خالی وجود دارد و این فضاها با لایه عایق پر شده این امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه می شود. خاصیت عایق بودن قاب های فایبرگلاس بسیار بیشتر از سایر انواع قاب ها، به خصوص قاب های چوبی است.

 

قاب آهنی

قاب پنجره دوجداره
پنجره های آهنی نیز به صورت دوجداره قابل ساخت هستند. بزرگترین ویژگی آن ها قیمت مناسب تر شان است. قاب های آهنی قابل ترمیم هستند و در صورت شکستگی لولاها دوباره مثل روز اولشان می شود. این قاب ها دارای قابلیت رنگ پذیری مناسب می باشند. این قاب ها مشکلات عایقی پنجره آلومینیومی را دارند و زنگ زدگی به مرور زمان از دیگر مشکلات پنجره هایی با قاب های آهنی باشد.

 

بیشتر بدانید: بهترین تولید کننده پنجره دوجداره

 

قاب های upvc عایق دما، جریان الکتریسیته، ضد اشتعال و آتش سوزی هستند و موجب تشدید آتش سوزی نمی شوند.

 

کلام آخر

امروزه، نمای ساختمان‌های مسکونی اهمیت ویژه‌ای دارند و جلوه بیرونی منزل به حساب می‌آیند. ساختمان‌سازها حتی پیش از شروع به ساخت بنای مورد نظر خود، نقشه‌ها و جلوه نمای ساختمان خود را مشخص می‌کنند.
این موضوع حتی در خرید و فروش ملک نیز بسیار مورد توجه و تاثیرگذار است. یکی از عناصر اصلی در ساخت ساختمان و زیباسازی آن، نما است. در بین تمام نماهای ساختمانی موجود، استفاده از پنجره دوجداره بسیار کاربردی است. این نوع نما تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ساختمان دارد و همین امر باعث شده تا طراحان داخلی یا معماران بیشتر به فکر زیبایی نمای ساختمان باشند.

از قاب پنجره دوجداره در طرح‌های مختلف برای نمای ساختما استفاده می‌شود. امروزه بیشتر طراحان از این سبک برای نمادهی به ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

این روش باعث زیبایی ظاهری و آرامش و آسایش بیشتر و استفاده مداوم از نور آفتاب می‌شود. همچنین در زیباتر شدن نما و ظاهر داخلی و خارجی ساختمان تاثیر می‌گذارد و جلوه جذابی به دکوراسیون‌ها می‌دهد.
از انواع قاب پنجره دوجداره می توان قاب آلومینیومی، قاب چوبی، قاب upvc، قاب کامپوزیت، قاب فایبرگلس، قاب آهنی را نام برد.

مجموعه مانا پنجره یکی از تولیدکنندگان برتر پنجره دو جداره در ایران است که محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار می دهد، اگر قصد خرید این نوع از پنجره ها را دارید می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top